تکنیک های افزایش بهره وری در کارها
فهرست مطالب مقاله
چگونه کیفیت و بهره وری در کارم را تقویت کنم؟
حتماً شما نیز تا به امروز چندین بار این سوال را از خودتان پرسیدهاید که چگونه برخی از افراد بهرهوری بالاتری دارند و ضمن تفریح و استراحت کردن به امور شخصی زندگی خود نیز می رسند؟ در حالی که برخی دیگر برای به انجام رساندن کارهای خود به بیشتر از ۲۴ ساعت در شبانه روز نیاز دارند.
چارلز داهیگ در کتاب باهوشتر، سریعتر و بهتر به مخاطبین خود میآموزد تا با تمرکز بر روی فرآیند تصمیمگیری، انگیزش و چگونگی تعیین اهداف، امور روزانه و سایر فعالیتهای خود را هر چه بهتر با کیفیتتر و کارآمدتر به انجام برسانند.
این مقاله 8 دقیقه از زمان شما را به خود اختصاص میدهد و در پایان این مقاله شما میآموزید که چگونه به فردی سازنده با بهرهوری بالاتر تبدیل شوید.
با مطالعه ی این مقاله با موارد زیر آشنایی پیدا خواهید کرد:
- تعریف بهره وری
- چگونه میتوان بهرهوری را افزایش داد؟
- تکنیک هایی برای افزایش بهرهوری
تعریف بهره وری
اگر در موتور جستجوی گوگل به جستجو بپردازید هزاران تعریف از بهرهوری برای شما پیدا خواهد کرد اما به طور کلی بهرهوری به افزایش کیفیت، وضعیت یا واقعیت توانایی تولید، ایجاد، افزایش در تولید کالاها و خدمات گفته میشود.
به طور خلاصه، بهرهوری راهی برای اندازه گیری کارایی است و در سال های اخیر به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است، و موضوعی است که مردم میخواهند هر روز در آن بهتر عمل کنند.
چگونه میتوان بهره وری را افزایش داد؟
همه ما میخواهیم بدانیم که چگونه میتوان بهرهوری را افزایش داد و چگونه میتوان استراتژیهای مدیریت زمان خود را بهبود بخشید، تا زندگی پربارتر و رضایت بخشی داشته باشیم. اما گاهی اوقات، هرچقدر هم تلاش کنیم، میبینیم که هیچ چیز مطابق میل ما پیش نمیرود.
چه دانشجو باشید و چه یک فرد حرفه ای در محل کار، همیشه راهی برای تعلّل و اتلاف وقت وجود دارد و آن لیست کارهایی که مطمئن بودید تا پایان روز تمام میکنید، فقط به روز دیگر موکول میشود. و این در حالی است که شما، در پایان روز با احساس شک و تردید نسبت به خود به خانه میروید. در صورتی که میدانید اگر بیشتر حواس خود را متمرکز میکردید و با توجه بیشتری به کارهایتان رسیدگی میکردید به دنبال آن میتوانستید کارهای بیشتری را به سرانجام برسانید.
با این حال، بهره وری به انرژی ذهنی، احساس انگیزه و هوشیاری بستگی دارد. محققان در گذشته متوجه شدهاند که میتوان از طریق تمرکز بر یک هدف بزرگتر که به فعال سازی انرژی و رسیدگی بیشتر به کارهایتان کمک کند، بهرهوری را افزایش داد.
با توجه به این نکته، وقت آن است که هر چه سریعتر بهره وری خود را چه در محل کار، و چه در زمینهی تحصیلی افزایش دهید و ما اینجا هستیم تا بهترین روش ها و تکنیکها را به شما ارائه دهیم تا بهرهوری را در شما تقویت کنیم.
روش هایی برای افزایش بهرهوری
1 – کمی استراحت کنید
استراحت خوب یا استراحت کوتاه مدت بین کار کمک زیادی به افزایش بهرهوری شما میکند. این موضوع به تقویت حافظه، خلاقیت و از همه مهمتر افزایش تمرکز شما کمک میکند. ممکن است برای شما بسیار آسان باشد که حتی در تصمیم گیری دچار استرس، خستگی و همچنین نگرانی شوید. به همین دلیل است که انجام وقفههای کوتاه مدت منظم و ضروری است. این به شما کمک میکند تا کارایی کار خود را به حداکثر برسانید و ذهن خود را برای کار سریعتر و بهتر آماده کنید.
2 – قورباغه ات را قورت بده
این استراتژی به معنای این است که قبل از هر کار دیگری ابتدا مهمترین و سخت ترین کارتان را انجام دهید. وقتی لیستی از کارهایتان را مینویسید، احتمالاً یکی از آنها را به عنوان سختترین کارتان میدانید و ممکن است بخواهید به خاطر دشواری کار در انجام آن تعلل کنید. اما اگر میخواهید بهره وری بالاتری داشته باشید و از سطح عملکرد بالایی برخوردار باشید، پس ابتدا باید به دنبال آن قورباغه باشید. ممکن است شما تصور کنید که انجام کارهای دیگر برایتان راحتتر باشد و خیلی سریعتر شما را به بهرهوری بالاتر برساند، اما این تصور اشتباه است. با کمی نظم و انظباط بخشیدن به لیست کارهایتان میتوانید اهمالکاری را کنار بگذارید و ساعات اولیّهی روزتان را به سختترین کارتان اختصاص دهید و پس از این که خیالتان بابت انجام آن راحت شد میتوانید کارهای دیگرتان را نیز سر ساعت مقرر انجام دهید و بهرهوری خودتان را افزایش دهید.
3 – چند وظیفه را همزمان انجام ندهید
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد مغز ما، به عنوان انسان، برای انجام چند وظیفه آماده نشده است. همچنین تحقیقات نشان میدهد که وقتی چند وظیفه را با هم انجام میدهیم ، بهرهوری ما تا 40٪ کاهش می یابد. این قابل درک است. زیرا شما باید بین کارهای مختلف جابجا شوید، که این موضوع باعث از بین رفتن قدرت حافظهی شما میشود و تمرکز شما را محدود میکند. همچنین منجر به خستگی ذهنی و افزایش استرس خواهد شد. انجام کارهایتان به صورت تکی به شما کمک میکند تا بر روی بهرهوری خود تمرکز کرده و آن را افزایش دهید.
4 – قانون دو دقیقه ای را در زندگیتان به کار ببرید
قانون دو دقیقهای تکنیکی است که توسط یک متخصص بهرهوری تدوین شده است. قانون دو دقیقهای به این معنی است که اگر وظیفهای وجود دارد که باید در مدت کوتاهی آن را انجام دهید، باید سریعاً آن کار را انجام دهید. در غیر این صورت، تمام کردن آن خیلی بیشتر طول میکشد. به عنوان نمونه مرتب کردن تخت خواب، پاسخ دادن به ایمیلها، شستن ظرف ها و … زمان کمی از شبانه روز شما را به خود اختصاص میدهد. شما میتوانید در دو دقیقه این کار ها را انجام دهید یا اگر تایم بیشتری برای آن کار نیاز دارید دو دقیقه از کار را انجام دهید. مثلاً؛ اگر ظرف شستن 20 دقیقه زمان میبرد دو دقیقه را به ظرف شستن اختصاص دهید. این تکنیک باعث میشود که از سنگینی کار کم شود یا این که کل آن کار خیلی زودتر به اتمام برسد. این روش یک استراتژی مدیریت زمان است که بهره وری شما را به شدت بهبود می بخشد و تعلل و اهمالکاری را از بین میبرد.
5 – هر روز از قبل برنامهریزی کنید
ابزارهای بهرهوری زیادی وجود دارد، اما یک ابزار مناسب برای شما نوشتن لیست کارهایی است که باید انجام دهید. آنها به شما اجازه میدهند متمرکزتر عمل کنید و منظم باشید. اختصاص دادن یک زمان کوتاه به نوشتن برنامهی کاری روز بعد به شما در افزایش کیفیت کاریتان کمک میکند. سعی کنید مواردی را که انجام آنها برای شما در روز بعد مهم است را علامت گذاری کنید و آنها را یادداشت کنید. نوشتن کارهای روزانه تان از شب قبل شما را چند قدم به بهرهوری بیشتر و کیفیت بهتر نزدیک تر میکند.
6 – از وقت های اضافی خود به نحو احسن استفاده کنید
زمانی که وقت آزاد دارید، باید به دنبال این باشید که این ساعتها را به بهبود رشد فردی خود و کسب دانش بیشتر اختصاص دهید. به جای حضور در شبکههای اجتماعی و وب گردیهای بیهوده میتوانید روی مهارتهایتان سرمایه گذاری کنید. شما میتوانید مقالاتی در زمینهی کارتان مطالعه کنید و کتابهایی بخوانید که قابل تأمل هستند و میتوانند چیزی را به اطلاعات شما بیفزایند. همچنین شما میتوانید وقت آزادتان را به آماده سازی کارهای اساسی دیگر نیز اختصاص دهید.
7 – منظم باشید
تحقیقات علمی نشان داده است که داشتن یک فضای کار یا میز کار منظم میتواند بهرهوری شما را بهبود بخشد و به شما امکان کار، با کیفیت بیشتری را بدهد. با این حال، افرادی که فضای کاری نامرتب تری دارند ناامیدتر هستند و بازدهی کمتری دارند. کار در یک منطقه با بی نظمی توانایی مغز شما را در تمرکز یا پردازش اطلاعات محدود می کند. پیامد دیگر این امر این است که باعث خستگی و استرس شما میشود. به همین دلیل اگر می خواهید کارآیی بیشتری داشته باشید و سلامت روان خود را تقویت کنید، باید فضای کارتان را منظم نگه دارید.
8 – به اندازه کافی خوابیدن
سلامتی برای بهره وری و کارایی شما بسیار حیاتی است. برای رفاه ذهنی و جسمی باید روزانه به میزان کافی بخوابید. بسیاری از افراد، عمدتا کارگران، کمتر از هفت ساعت در روز میخوابند که این امر میتواند بر سطح بهره وری آنها تأثیرات بدی بگذارد. کم خوابی باعث می شود افراد مستعد خطای بیشتری شوند و همچنین کارایی کمتری داشته باشند. اما خواب کافی میتواند به تقویت خلاقیت، بالا بردن روحیه، بهبود حافظه، افزایش تمرکز و کاهش استرس کمک کند.
9 – ورزش کنید
مطالعات نشان میدهد که اختصاص زمان هایی برای ورزش کردن باعث افزایش سطح بهره وری شما میشود. در طول روز زمانی را به باشگاه رفتن و یا حتی ورزش در منزل اختصاص دهید. فعال ماندن و بهبود گردش خونتان همان چیزی است که شما را برای انجام کارهایی با کیفیت بالاتر آماده میکند و منجر به افزایش انرژی مغز و بازگرداندن تمرکز شما میشود.
10 – به خودتان پاداش دهید
برای خودتان نوعی پاداش را در نظر بگیرید. این عمل انگیزهی مضاعفی را برای شما فراهم میآورد و به شما کمک میکند تا تمرکز خود را حفظ کرده و روزهای خود را صرف بهره وری کنید. بنابراین، هر بار که یک کار چالش برانگیز را به پایان میرسانید به خودتان پاداش دهید. این پاداش میتواند گوش دادن به پادکست مورد علاقهتان، تماشای یک فیلم یا خوردن یک قهوه باشد. این سیستم به شما در افزایش بهرهوری و همچینین بالا بردن کیفیت کاریتان کمک میکند.
این ابزارها به افزایش بهره وری شما در زمینهی شغلی و تحصیلیتان کمک میکند. حفظ سازندگی، انگیزه و تمرکز در نهایت به انجام انتخاب های درست منجر میشود. در این مقاله شما را با بهرهوری در کارهایتان آشنا کرده و سعی کردیم روش های مؤثری برای افزایش بهرهوری و کیفیت کارتان معرفی کنیم.
از این که زمان خودتان را به خواندن این مقاله اختصاص دادید بی نهایت سپاسگزاریم. حال شما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و بنویسید شما چه تکنیک هایی برای افزایش کیفیت کاری میشناسید؟
نویسنده : یاسمن وزیزراده
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آراء: 0
دیدگاهتان را بنویسید