هوش بصری-فضایی چیست و چطور میتوان آن را تقویت کرد؟
فهرست مطالب مقاله
هوش بصری-فضایی (Spatial Intelligence) یکی دیگر از انواع هوشهای چندگانهی گاردنر است که هوارد گاردنر در کتاب چارچوبهای ذهن، آن را توضیح داده است. تا به حال حتماً با افرادی برخورد کردید که با مهارت مثال زدنی و جالبی به راحتی پارک دوبل ماشین خود را انجام میدهند. آنها به هیچ عنوان از قاعده خاصی پیروی نمیکنند. مثلاً منتظر نمیشوند که از شیشه مثلثی عقب، چراغ ماشین دیگر را ببینند تا فرمان ماشین را بچرخانند. وقتی از آنها میپرسیم که چطور انقدر دقیق، عالی و در یک مرحله ماشین را پارک دوبل میکنند میگویند این بخاطر تجربهی آنهاست. اما در حقیقت آنها خوب دریافتهاند که چگونه از هوش بصری-فضایی خود در پارک کردن ماشین بهرهمند شوند. آنها با تصور سه بعدی و تخمین ذهنی حجم ماشین و فضای در دسترس برای پارک، به خوبی از پس پارک کردن ماشین بر میآیند.
مفهوم توانایی درک موفقیت آمیز و استخراج بینش از دادههای بصری است. این فرآیند شناختی به عنوان یک استعداد برای درک اطلاعات بصری در کلمه واقعی و انتزاعی و همچنین یک توانایی ذاتی برای تصور اطلاعات شناخته می شود. حال که با این مثال کمی با هوش بصری-فضای آشنا شدید از شما دعوت میکنم در ادامهی مقاله اطلاعات مفیدتر و جامع تری از این هوش را مطالعه کنید.
این مقاله 7 دقیقه از زمان شما را به خود اختصاص میدهد و بعد از خواندن آن میتوانید با ویژگیهای افرادی که هوش بصری-فضایی خوبی دارند و همچنین راهکارهایی برای تقویت این هوش آشنا شوید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
هوش بصری-فضایی چیست؟
هوش بصری-فضایی توانایی درک دنیای بصری و خلق مجدد آن در ذهن یا در دنیای واقعی به اشکال گوناگون است. قدرت تجسم و تخیل نیز در حوزهی این هوش قرار میگیرد. این هوش برای انسان میسر میسازد که بافتها، اشکال، رنگها، تصاویر و … را به خوبی ببیند و آن را در عالم طراحی یا در قالب یک نقاشی، مجسمه و … دوباره خلق کند. افراد با این توانایی، معمولاً میتوانند تصاویر مؤثری ایجاد کنند که مفاهیم را توضیح میدهد و نمونههای اولیهای را طراحی میکند که استدلال فضایی را در بر میگیرد. این اصطلاح ممکن است به عنوان هوش بصری نیز دیده شود و اغلب در رابطه با هوش مکانی استفاده می شود.
افراد دارای هوش بصری-فضایی بالا چه ویژگیهایی دارند؟
ویژگیهای افرادی که هوش بصری-فضایی بالا دارند به شرح زیر است:
1- هر چیز مصوری را به متن و کلمات ترجیح میدهند
وقتی کتاب میخوانید و به یک تصویر یا نمودار میرسید چه حسی پیدا میکنید؟ افرادی که هوش بصری-فضایی بالا دارند به محض دیدن یک تصویر در یک کتاب مجذوب آن میشوند و به آن توجه ویژه میکنند. بهتر است بگوییم این افراد از شر کلمات و اعداد به نمودار، جداول و تصاویر پناه میبرند.
آنها هر چیزی را بصورت تصویر بهتر میآموزند. تصاویر برایشان معنادار است و آنها را به فکر و تجزیه و تحلیل وا میدارد. بین دروس مدرسه آنها در سالهای پایینتر درس نقاشی را دوست دارند و در سالهای بالاتر از دروسی مانند هندسه فضایی و حتی جغرافیا لذت میبرند. این افراد در حالات پیشرفتهتر هوش بالایی در خلق یک تصویر سه بعدی دارند. مثلا برای شما با خود کار یک ماشین سه بعدی یا فضای داخلی یک رستوران را میکشند. آنها معمولاً طرفدار رشته معماری و گرافیک هستند و از سر و کله زدن با اعداد و کلمات خالی بیزارند.
با تماشای فیلم زیر از هوش بصری-فضایی فوق العاده خالق این آثار شگفت زده خواهید شد.
(همچنین بخوانید: نقطه قوت تحلیل گر چیست و افراد دارای این نقطه قوت چه ویژگیهایی دارند؟)
2- در شناسایی جهتها، مسیریابی عالی و استفاده مؤثر از نقشه توانمندند
افرادی که هوش بصری-فضایی بالایی دارند، معمولاً به راحتی میتوانند مسیریابی کنند. آنها در هر حالت و شرایطی شمال، جنوب، شرق و غرب خود را تشخیص میدهند و اعتقاد دارند که حتی اگر وسط یک جنگل رها شوند؛ با سادهترین ابزار ممکن جهت مسیر خود را مییابند. این افراد معمولاً بسیار خوب با نقشهها ارتباط برقرار میکنند و به خوبی میتوانند نقشه هر شهر یا کشوری را برای شما تفسیر کنند و مسیر حرکت را مشخص نمایند. به همین دلیل است که آنها ممکن است عاشق درسی مثل، جغرافیا باشند و میتوانند همچنین راهنمای تور فوق العادهای برای گردشگران به شمار آیند.
3- در خلق آثار مصور عالی عمل میکنند
افرادی که هوش غالبشان، هوش بصری-فضایی است، از لحاظ هنری نیز توانمندند و استعداد و علاقه خاصی به طراحی یا ساخت دارند. آنها از طراحی نمای ساختمان، ماکت، نقشهی ساختمان، کارت ویزیت، وبسایت و … لذت میبرند. آنها همچنین ممکن است تمایل فراوانی به انواع روشهای نقاشی، مجسمه سازی و سفال گری داشته باشند. این افراد وقتی مشغول طراحی میشوند، چنان غرق در لذت میشوند که از محیط اطرافشان غافل شده و ساعتها میتوانند به فعالیت خودشان ادامه دهند. نمونه بارز نقاشان داخلی، استاد محمود فرشچیان است که در مصاحبهای میگوید که گاهی برای خلق یک اثر چندین روز در اتاق کارش میماند و روی خلق آن اثر متمرکز میشود. آثار مینیاتور استاد فرشچیان از لحاظ به کار گیری هوش بصری-فضایی شگفت انگیزند.
4- جزئیات را مورد توجه قرار میدهند
افرادی همچون؛ لئوناردو داوینچی که هوش بصری-فضایی یا بصری بالایی دارند در تجسم دقیق محیط اطراف خود و ادراک خود و بازآفرینی جنبههای تجربیات بصری خود بسیار توانمندند. افرادی که هوش بصری-فضایی بالایی دارند در به خاطر سپردن تصاویر، چهرهها و جزئیات خوب مهارت دارند. آنها قادرند اشیا را از زوایای مختلف تجسم کنند.
5- قدرت قضاوت و استدلال خوبی دارند
افراد با هوش بصری-فضایی بالا، قضاوت و استدلال فضایی خوبی نیز دارند. به این معنی که آنها میتوانند به طور دقیق فاصله بین خود و یک شی، میزان فاصله شی به سمت راست و غیره را به دقت قضاوت کنند. قضاوت و خلاقیت به همین دلیل، آنها نقاشان، هنرمندان، معماران، مهندسان و طراحان خوبی می سازند.
هوش بصری-فضایی نیز در افراد نابینا یا کم بینا یافت شده است. به عنوان مثال، یک فرد نابینا که از لمس و استدلال فضایی برای محاسبه اندازه، شکل، عرض و طول یک شی استفاده میکند که منجر به تصویر بصری دقیقی از شی میشود، هوش بصری-فضایی نشان میدهد.
از دیگر ویژگیهای افراد با هوش بصری-فضایی عبارت است از
6- از محیط اطراف خود بسیار آگاه هستند.
7- الگوها را به راحتی تشخیص میدهند.
8- در حل پازل های بصری مهارت بی نظیری دارند.
9- در به خاطر سپردن و تفسیر اطلاعات بصری مهارت دارند.
10- به رنگ ها و اشکال توجه می کنند
11- می تواند هر چیزی را تجسم کنند و قوهی تخیل قدرتمندی دارند.
12- از هندسه لذت می برند
13- عاشق طراحی و نقاشی هستند.
14- از عکاسی لذت می برند.
15- به کتاب های دارای تصویر به شذت علاقه مندند.
مشاغل مناسب برای افراد با هوش بصری-فضایی بالا
اینکه بر اساس یک هوش غالب، برای فردی شغل توصیه شود کار غلطیست. مشاغل شکلهای بسیار متفاوت و متنوعی دارند و در دنیای امروز شاهدیم که با سرعت بسیار زیادی مشاغل جدید بوجود میآید و همچنین مشاغلی نیز از بین میرود.
اما به طور کلی میتوان گفت افراد با هوش بصری-فضایی بالا در فعالیتهای زیر میتوانند موفق عمل کنند:
نقاشی
مجسمه سازی
سفالگری
ساخت ماکت
نقشه برداری
گرافیک
مهندسی معماری
بازیگری
طراحی مد
خلبانی
عکاسی
ایده پردازی
فضانوردی
جراحی و …
(همچنین بخواخید: نقطه قوت ایده پرداز چیست و افراد دارای این نقطه قوت چه ویژگیهایی دارند؟)
راههای تقویت هوش بصری-فضایی چیست؟
ممکن است تمایل داشته باشید هوش بصری-فضایی خود را تقویت کرده و از آن بهره بیشتری ببرید. توصه میکنیم از راهکارهای کاربردی زیر استفاده کنید:
1- شطرنج بازی کنید یا پازل حل کنید
بازی شطرنج در تقویت هوش بصری-فضایی بسیار مؤثر است. شما در حین بازی دائماً باید تصویر سازی کنید و حرکت مهرهها را پیش بینی نمایید تا به این وسیله بتوانید با قرارگیری چینش خاصی از مهرهها برنده بازی شوید و حریف را کیش و مات کنید. همچنین حل پازل هم در این زمینه بسیار مفید است. هر چه تعداد قطعات پازل بیشتر شود بدیهی ست که تمرین سختتر و البته مؤثرتر خواهد شد و علاوه بر تقویت هوش بصری-فضایی به افزایش تمرکز شما نیز کمک دو چندانی میکند. پازلهای ساده مخصوصاً میتواند برای کودکان بسیار مفید باشد.
2- دکوراسیون منزل را تغییر دهید
در جمع خانواده ابتدا چند طرح مختلف را برای تغییر دکوراسیون وسایل منزل در نظر بگیرید. سپس یکی یکی تغییرات را ایجاد کنید و بعد از هر مرحله با دیگر اعضای خانواه مشورت کنید که آیا این تغییر دکوراسیون را میپسندید یا نه. هر چیزی که منجر به تجسم و تخیل فضایی در شما بشود میتواند در تقویت هوش بصری-فضایی شما نقش عمدهای ایفا کند.
3- به دیوار اتاقتان نقشههای زیبایی از کشورها ویا شهرتان نصب کنید
کار با نقشه در تقویت هوش بصری-فضایی بسیار مهم است. میتوانید یک نقشه زیبا از همه قارهها روی دیوار اتاق نصب کنید و روزانه چند دقیقهای به آن نگاه کنید. هر وقت در میان صحبت با دیگران بحث از شهر یا کشور خاصی میشود سعی کنید بر اساس آنچه از نقشه به یاد دارید مکان آن شهر و کشور و همسایگان آن را برای دیگران تشریح کنید. همچنین داشتن یک کره زمین کوچک روی میز کار نیز میتواند کمک کنند تا به صورت سه بعدی از محل قار گیری کشورها و قارههای مختلف درک بیشتری داشته باشید.
سرگرمیهایی که به تقویت هوش بصری-فضایی کمک میکند
نقاشی کردن
حل معماهای هوش
درست کردن پازل
بازی با الگوها و جورچینها
استفاده از بازیهای کامپیوتری
تماشای فیلمهای علمی –تخیلی
خواندن کتابهای مصوّر
حل مکعب روبیک
نواختن سازها و موسیقی های مختلف
گشت و گذار در طبیعت و شناسایی جهتهای مختلف و اشیای گوناگون از زوایای مختلف
افراد مشهور با هوش بصری-فضایی قدرتمند
1- لئوناردو داوینچی
نقاش، مجسمهساز، معمار، موسیقیدان، مهندس و دانشمند ایتالیایی. مرد رنسانس. آیا می دانستید که او ناتوانی یادگیری دارد؟
2- دریاسالار پیری
کاوشگر قطب شمال آمریکایی و افسر نیروی دریایی. او اختلال ارتباطی داشت.
3- ونسان ون گوگ
نقاش پست امپرسیونیست، اصالتاً اهل هلند. ون گوگ مبتلا به صرع بود و با بیماری های روانی از جمله افسردگی و زوال عقل دست و پنجه نرم می کرد.
4- مارک شاگال
نقاش کوبیست و اکسپرسیونیست روسی.
5- هانری دو تولوز لوترک
نقاش و لیتوگراف فرانسوی. لوترک در کودکی افتاد و هر دو پایش شکست و رشد او برای همیشه متوقف شد.
6- برادران رایت
مخترعان هواپیما و نابغه در زمینهی مکانیک
هوش بصری-فضایی یکی از مهمترین هوشهایی است که در اختیار داریم. یادگیری چگونگی جهتیابی ، تجسم اجسام مختلف و … از مهارتهایی است که افراد با هوش بصری-فضایی بالا در انجام آن بسیار توانمندند.
در این مقاله سعی کردیم شما را با هوش بصری-فضایی، ویژگی افراد با هوش بصری-فضایی بالا، مشاغل مناسب برای این افراد، تکنیکهایی برای تقویت این هوش و … آشنا کنیم.
اکنون اگر شما قصد دارید به صورت ویژه آموزش ببینید و با انواع هوشهای چندگانهی گاردنر و همچنین روشهای مختلف استعدادیابی از جمله؛ استعدادیابی به روش جان هالند،34 نقطه قوت گالوپ، MBTI و … آشنا شوید، “دورهی جامع مسیر زندگی من“ را از دست ندهید. در این دوره شما میتوانید علاوه بر شناسایی هوشهای برتر خود، استعدادها، تواناییها، نقاط قوت و زمینههای شغلی خود را نیز پیدا کنید و مسیر زندگیتان را کشف کرده و در مسیر استعدادهایتان قدم بردارید.
از اینکه زمان خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دادید سپاسگزارم.
حال در قسمت نظرات برای ما بنویسید، به هوش بصری-فضایی خودتان از 0 تا 10 چه نمرهای میدهید و چه توانمندیهای دیگری در خود دارید؟
نویسنده: یاسمن وزیرزاده و عرفان رحیمی
میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آراء: 6
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
23 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با تشکر از دوره ی خیلی خوبتون
من به خودم در این هوش، نمره ۸ رو میدم. من ۹۵ درصد گفته های مقاله رو در خودم داشتم از پارک دوبل بدون فکر کردن و فقط با نگاه تا علاقه به تمام زمینه های هنری تا تصور و تخیل در کتابها و حتی دوست داشتن جغرافیا ولی اون ۲ نمره که ندارم چون خودم رو در حد استادان این هوش ندیدم مثل فرشچیان یا ونگوگ یا… اون احساس میکنم بخاطر این باشه که یکم جزئیات زود از ذهنم میره و کلیت رو خوب میگیرم و یکم در حفظ کردن جزئیات ضعیف هستم
سلام و درود فراوان بر شماهمراهان و نازنینان جان
لحظات پر برکت برایتا آرزو میکنم بابت زحماتتان
من به هوش بصری و فضایی خود نمره 2 میدم راستش فقط دو تا از ویژگی هایی ذکر شده در مقاله بالا رو داشتم یکیش اینکه از محیط اطراف خود بسیار آگاه هستم و اون یکی هم قوهی تخیل قدرتمندی و هر چیزی رو تجسم می کنم اونم از نوع تجسم خلاقش…
سلام هوش بصری فضایی من هم خدا رو شکر خیلی خوب است چهار جهت خیلی خوب تشخیص میدم و مسیرها را فقط یکبار برم همیشه بلد هستم من خیاطی برش لباس را از ده سالگی شروع کردم و همیشه بدون الگو و بدون استاد برش زدم و تقریباً بیست سال خیاطی کردم همیشه طرح و مدل از پیش خودم زدم و در دوران مدرسه مضمون جغرافیای و هندسه را زیاد دوست داشتم کلان تصاویر اش به به دفتر خود رسم میکردم و خلاصه این هم ۸ میدم به خودم
باسلام
من در این هوش ۴تا۵میدم
من دوره مدرسه،کتبایی از جمله علوم،جغرافیا،تاریخ خیلییی به تصاویر این کتابا علاقه داشتم و خوشم میاد،و از عکاسی هم لذت میبرم عکاسی از غروب،دریا،کوه
از اینکه در تصور خیال مثلا خلق اشیایی در ذهن تقریبا هم برام شفافه
سلام و وقت بخیر🌷
مقاله جذابی بود.
در تستی که شرکت کردم بالاترین هوش من هوش بصری-فضایی بود.
به مرور آدم شناخت نسبت به خودش پیدا میکنه،و من تقریبا این رو متوجه شده بودم درمورد خودم امااصطلاحات علمی وادبیشون رو نمیدانستم وحالا که بواسطه این سری مقالات ونکات مطمئن تر شدم وبهتر خودم رو شناختم،کمک میکنه تا مصمم تر تصمیم بگیرم،انتخاب کنم وجلو برم.
هرزمان شخصی رو میبینم که میخواد انتخاب مهمی رو در زندگیش انجام بده بهش میگم قبل اینکه بخوای اون انتخابهای متعدد رو بررسی کنی اول خودت رو بشناس این کمک میکنه بهتر تصمیم بگیری.
“خودشناسی”سهم بزرگی در مسیر زندگی ما وانتخاب های ما داره.
من در هوش بصری فضایی به خودم 4میدم چون برخلاف قدرت تخیل خوب و نقاشی در جهت یابی و مسیریابی ضعیف هستم .
سلام. من در هوش بصری فضایی نمره ی ۴ روبه خودم دادم . نقاشی و هندسه و کاردستی و مجسمه سازی خوب هستم ولی در جهت یابی و انتخاب مسیر ضعیف هستم.. قدرت تخیلم خوب هست و میتونم داستان بنویسم یا نقاشی بکشم.
در این هوش بسیار قوی هستم و یکی از ۳ هوش برتر من می باشد و در دوران کودکی کلاس نقاشی میرفتم و کاردستی و سفال و معرق انجام میدادم و یکی از استعدادهای ذاتی من نقاشی است و تا به حال ۲ تابلو با تکنیک راپیدوگرافی کار کرده ام و در جهت یابی و درس هندسه قوی هستم و بازی های کامپیوتری و شطرنج و رفتن به مسیرها و محیط های مختلف انجام داده ام که در این زمینه رشد کرده ام و مایلم در عکاسی و گرافیک هم وارد شوم و از وقتی که به آینده ساز بودن نقاشی و کارهای هنری ایمان آوردم بیشتر در این زمینه تصمیم گرفتم که فعالیت کنم و از هنردرمانی برای کودکان استثنایی دارای اختلالات مختلف استفاده می شود بر اساس پژوهش های انجام شده و برای مراجعان کودک موثر است.
من این هوشم فک کنم ضعیف تره اما تو تست نمره بالایی آوردم چون به قول استاد دوبخش داره خلق وتصویر و من فقط تصورم قویه
با سلام و خسته نباشید خدمت شما،
در این هوش به خودم بالاترین نمره را میدهم، تصاویر را بهتر از متون و کلمات درک میکنم و به کتب تصویری بیشتر علاقه مندم، جهت یابی خوبی دارم و میتوانم آن فضا را از زوایای دیگر نیز تصور کنم در این راستا به راهنمای تورهای گردشگری نیز علاقه مندم همچنین به جهت یابی از طریق ستارگان و شناسایی انها. اگر بخواهم اثر هنری خلق کنم خیلی ریزبین هستم در دوران مدرسه هم نقاشی و خطاطی خوبی داشتم و بعنوان فردی که میتونست یکسال زودتر از بقیه با خودکار بنویسه و برای خطاطی ها با خط خودش بنویسه نه تحریری و در نقاشی ها نیز بهترین و دقیق ترین نقاشی ها رو داشت شناخته شده بودم. از هندسه و جغرافیا نیز لذت میبردم. به نقاشی مجسمه سازی سفالگری گرافیک معماری داخلی و تزئین و چیدمان هم علاقه مندم. استدلال فضایی بالایی دارم و در طراحی یک شئ روبرو اندازه دقیق را از هر طرف میسنجم و شکل نهایی را با همان اندازه ای که ازین فاصله دیده میشود میکشم به این خاطر طراحی هایم بسیار دقیق هستند اما چون نمیتوانم تمام جزئیات یک تصویر را در ذهنم تصورکنم، معمولا تصاویر ذهنی زیبایی نمیتوانم بکشم. در تست های تیزهوشان معمولا بخش تشخیص الگوهای بعدی برایم بسیار آسان بود. در هنگام بازدید از مکانی، قرارگیری درها پنجره ها و اجزای کلی ساختمان و جهت و فاصله آنها به خاطرم میماند گویی هر بار میتوانم خود را داخل آن مکان تصور کرده و مجدد از میسرها عبور کنم. به رنگ ها و ترکیبشان و زوایا و اشکال توجه میکنم. در عکاسی به کادر بندی مناسب متمرکز هستم و اینکار را بهتر از سایرین انجام میدهم.از کودکی با کامپیوتر و بازی های کامپیوتری مختلف بزرگ شده ام و این درگیری زیاد با فضاهای مجازی متفاوت بی تاثر نبوده است. به فیلم های علمی تخیلی بسیار علاقه مندم. در نواختن موسیقی هم با وجود تمرین حداقلی در روز کمتر از یک ربع و آموختن ساز سختی مثل ویولن نتیجه کارم مورد قبول و تشویق استادم بود. پارک دوبل خوبی هم دارم در عین تمرین کم. در دوران امتحانات صفحات کتاب را بصورت تصویری همراه با جایگاه قرارگیری پاراگراف ها و شکل ها و جداول به خاطر می آوردم اما ممکن بود کلمه موردنظر موجود در آن صفحه را به یاد نداشته باشم. درنتیجه این هوش بالاترین هوش من است با نمره ۹.بسیار عالی میشه اگر دوستان مشترکی دراین زمینه پیداکنم.
ممنون از توجه و بردباریتون
به عنوان کسی که هوش بصری بالایی داره فقط کافیه چندتا مسیر رو پیاده برم بعد تو ذهنم کاملا از بالا میتونم تو ذهنم تمام مسیرها رو تجسم کنم، توی درس هندسه همش تو ذهنم شکل ها رو فضایی رسم میکردم یا مثلا یه لباس رو که میبینم تو ذهنم میتونم خیلی راحت خودم رو باهاش تصور کنم که بهم میاد یا نه یا اندازه هست یا نه برای همین معمولا لباس پرو نمیکنم 😂 یا مثلا تو دکور خونه خیلی راحت با نگاه میتونم بگم مثلا این میز اینجا جا میشه یا نه کاملا تو ذهنم شبیه سازی میکنم و تصویری واقعی میسازم ولی به نظرم شما حتی اگه اینکارا رو خوب انجام بدین دلیلی بر استعداد داشتن توش نیست مهم اینه هم خوب انجام بدین هم از انجام دادنش لذت ببرین که من واقعا کیف میکنم
ویژگی های افراد با هوش بصری فضایی بالا:
علاقه به تصویرسازی، درک و تصور یک محیط سه بعدی و خلق دوباره آن، ترجیح تصویر به متن، جهت یاب و نقشه خوان و نقشه کش، زیباشناسی، خوب دکور چیدن، با نگاه بگیم که این وسیله اینجا جا میشه یا ن، حافظه بصری بالا( یه خونه رو یه بار رفتی کامل میتونی نقشه رو بکشی)، ظاهرگرا، زیباشناس
تقویت: شطرنج و پازل، موقعیت کشورها در کره زمین، جهت یابی مسیرها بدون اپلیکیشن
سلام
من به دلیل قدرت تجسم و تخیل
قدرت قضاوت و استدلال
به خودم ۴ از ۱۰ نمره میدم
چون بقیه موارد مرتبط با هوش بصری فضایی خیلی کمرنگ وجود داره
من به خودم ۷ از ده امتیاز میدم ..چون اکثر مشخصات رو داشتم غیر از چند موردو
آدم وقتی این هوش هارو میشناسه تازه میفهمه ک چقدر نمیدونه یا تصمیمات اشتباهی رو گرفته ، خداروشکر ک من تونستم این دوره رو ببینم
سلام من خودم ۷ میدم چون معمولاً وقتی کتاب میخونم با کلمات تصاویر تمامی آنها در ذهنم هست و گاهی وقت ها وقتی یک چیزی رو مثلا خونه ویلایی رو در تلویزیون میبینم وقتی کتاب میخونم که توش خونه ویلایی داشته باشه همون خونه ویلایی با دکوراسیون نظر نویسنده توی ذهن من نقش میگیرد. من خطاطی رو خیلی دوست دارم و وقتی توی کلاس حوصله ان سر میره کافیه یک مداد دستم باشه و یک چیزی بکشم یا بنویسم تا حالم خوب بشه.
سلام
این هوش ،هوش جالبیه
من فکر میکنم هوشم تو این زمینه متوسطه
مثلا موقع سرچ در گوگل سعی میکنم آموزش تصویری رو سرچ کنم
و در نقشه یابی مثل کارکردن با برنامه نشان خیلی خوب عمل میکنم
در مورد بازیگری هم باید گفت داشتن هوش کلامی زبانی خیلی مهمه
سلام من به این هوش خودم عدد 4 یا5 رومیدم چون احساس میکنم که توانایی تبدیل کلمات به یک تصویر رو ندارم . برای من تصور یک مکان سه بعدی سخت هست از طرفی در هندسه فضایی و نقاشی و پارک دوبلم هم عملکرد خوبی ندارم :))) معمولا در تصورات خودم از تصاویر قبل دیده شده استفاده میکنم ولی توانایی خلق یک تصویر جدید را ندارم ولی از طرفی از تصاویر و رنگ ها لذت میبرم به همین دلیل به این هوش خودم نمیتونم نمره بالایی بدم
با سلام
من به هوش بصری فضایی خود نمره بین 3 و 4 می دهم اما چرا؟
اینها ویژگی هایی هستند که در متن این مقاله برای یک شخص با نقطه قوت بصری فضایی آمده است و ضرورت اینکه بدانم این ویژگی ها را دارم یا نه باید بتوانم این ویژگی ها را در خودم پیدا کنم و برای پیدا کردن آنها در خودم، ضروتش این است که شناخت کافی از خودم داشته باشم.
• ترجیح مفاهیم مصور به کلمات و متن
• مسیریابی و کار با نقشه عالی
• توانمند در خلق آثار مصور
• جزئیات را مورد توجه قرار میدهند
• قدرت قضاوت و استدلال خوبی دارند
اما آیا دارم؟ مطمئنا نه! چرا؟ نمی دانم ولی این را خوب میدانم و زیاد به دیگران می گویم. مخصوصا افرادی که نیاز به پرهیز دارند و پرهیز نمی کنند نیاز به ورزش دارند و ورزش نمی کنند. باید مسواک بزنند ولی تعلل می کنند باید کار به موقع انجام دهند دیر موقع انجام میدهند و ثانیه آخری هستند.
باید اصول تربیت را بیاموزند اول بچه دار میشوند، باید مشاوره بروند اول ازدواج می کنند، باید مشکلشان را حل کنند اول جدا میشوند و هزاران مثال دیگر شبیه اینها که هیچ کدام نیز چاره کار آنها نمی شود و گره از کارشان نمی گشاید.
گره که باز نمی کند هیچ باز گرهی بر گره می افزاید. باری که بر نمی دارد هیچ ، خود بار میشود غمی را کم نمی کند هیچ غم فزون می گرداند. سبک که نمی شود هیچ سنگینتر از نمد خیس می شود.
جواب نمی شود که هیچ، سوالی بغرنج می گردد. و هزاران ولی دیگر! که باعث میشود بگوییم انسان وقتی به فکر خود می افتد و سر در گریبان خود می نهد که!
(یا به به درک برسد یا به درد )
اما من فکر می کنم به درک که نرسیدم اما به درد چرا!
ولی انگار درد هم چاره درد نمی تواند شود انگار این درد آنقدر بزرگ نیست که مرا نشتر گردد و تکانم دهد. یا نه بزرگی آن در من حل شده است و من دیگر آن را بزرگ حس نمی کنم. شایدم من خود درد شده ام و یا شایدم مانند قورباغه مرا در دیگ آبسرد گذاشته و زیر اجاقم را روشن کرده اند اما شعله را طوری ( با شعله کم ) زیاد کرده اند که من از آب بیرن نیایم.
و حال هم که آب به جوش آمده و فلج شده ام. و دیگر نیازم به بیرون امدن نیست چون با بدن فلج چکار دارم.
اصلا این بدن دستی در خود دارد که بر لبه دیگ بگذارد و یک یا علی گوید نمی دانم.
این حال امروز من و ممکن است خیلی های دیگر باشد. پس بهتر است بگویم اینگار اینها سوال اصلی من نبوده و یا نمی دانستم که سوال اصلی من بوده است.پس من فرصت میخواهم تا با این سوالات جدید خودم را بشناسم و در حقیقت حال با سوال در ذهن خود را رصد می کنم و میدانم که چه سوالی دارم و باید به دنبال چه در خودم بگردم.
در حقیقت شاید دومی درست باشد ( نمی دانم که نمی دانم) هر چه بوده سوالی نبوده که باعث شود تمرکز روی پاسخ آن بکنم و تشخیص دهم که سوال بوده و به آن مخصوصا فکر کنم.
اما اکنون به لطف شما میدانم سوالم چیست و حال باید به خود بنگرم اما به گذشته یا حال خود.
به گذشته که نگاه می کنم فشاری زیاد به مغزم می آید چون انگار زندگی نکرده ام پس راحت تر می بینم که حال سوال را بولد (پر رنگ) کنم و به دیوارم بزنم تا چشمم به آن باشد شاید حال رنگ در مدرسه را بدانم که قهو های تیره است.
آخر این سوالی بود که از همه بچه ها می پرسیدم آنها در سه سالی که به مدرسه می آمدند حتی پس از سه سال و بعد از گرفتن هدایت تحصیلی و برای رفتن به دبیرستان خیلی ها رنگ در مدرسه را ندیده بودند.
و وقتی از آنها خداحافظی می کردم و می گفتم رنگ در حیاط چه رنگی است تازه به آن فکر می کردند و می گفتند نمی دانم فکر کنم آبی بود یعنی اینقدر متفاوت.
من مفاهیم مصور را به کلمات و متن تر جیح نمی دهم اما اگر بتوانم کلمه را بر تصویر سوار کنم هیچ وقت فراموشش نمی کنم ولی ساخت تصویر برایم سخت است مثلا کلمه صورتحساب به انگلیسی بیل می شود وقتی تصور کردم که پس از خوردن غذا در رستوران از پیشخدمت صورتحساب خواستم و ایشان صورتحساب را روی بیل گذاشته و به من میدهد دیگر این بیل هست که من بعنوان صورتحساب می بینم و همیشه جلو چشمم است.
اما من این تصویر را نساخته بلکه یکجا دیدم و در ذهنم ماندگار شد ولی عمریست که زبان انگلیسی میخوانم اما یک کلمه یاد نمی گیرم
من یاد گیری تصویریم خوب است اما تصویر سازی نه وقتی چشم هایم را می بندم به جز تاریکی نمی بینم نه نوری و نه رنگی همه چیز برایم در سایه و تیره است.
در مسیر یابی هم افتضاح هستم
به جزئیات توجهی ندارم این را امروز بیشتر حس کردم چون من کلیات در ذهنم می ماند و برای دیدن جزئیات باید دوباره دقت کنم.
در قضاوت و استدلال مقداری بد نیستم اما خوب هم نیستم
پس با این تفاسیر همان نمره بین 3 و 4 برایم کفایت می کند.
The End
سلام ودرود
من به خودم ۵ میدم
من در برخی طراحی ها و خط توانایی دارم اما در نقشه خوانی و…نه
همچنین در حل کردن پازل، علاقه به تصاویر وعکاسی آری اما در دیگرموارد خیر
باسلام
من در این هوش ۴تا۵میدم
من دوره مدرسه،کتبایی از جمله علوم،جغرافیا،تاریخ خیلییی به تصاویر این کتابا علاقه داشتم و خوشم میاد،و از عکاسی هم لذت میبرم عکاسی از غروب،دریا،کوه
از اینکه در تصور خیال مثلا خلق اشیایی در ذهن تقریبا هم برام شفافه
با عرض سلام و ادب هوش بصری فضایی من از همه هوش ها در تست گارنر پایین تر بود.
خودم هم همچین حسی دارم. از موارد هوش بصری فضایی که در آن میشه گفت نسبتا خوب هستم تشخیص مسیر ها و تجسم راه های درون شهر خودم در ذهنم هست که مثلا در ذهن خودم بیارم که کدام مسیر نزدیک تر است اما در نقشه جهان و شهر ها خیلی بی اطلاع و نابلد هستم چون اصلا مطالعه هم نکردم.
هم چنین در طراحی هم بسیار ضعیف ام.
یک نکته از مقاله که برام جالب بود این بود که نابینایان و کم بینایان هم میتوانند هوش بصری فضایی داشته باشند و برام عجیب بود و یاد یک خاطره افتادم😍:
در شهر من کاشان موسسه ای هست به نام جامعه نابینایان و کم بینایان که صنایع دستی و سفالگری انجام میدهند و خیلی زحمت می کشند. با اینکه نابینا هستند بسیار زیبا می سازند.اگر کاشان آمدید می توانید از این بچه های تلاشگر دیدن کنید و حتی خرید کنید.در این بچه ها امید، تلاش و زندگی موج میزند. حتی گروهی موسیقی مینوازند و خوانندگی میکنند گروهی در صنایع دستی هستند و…….
با تشکر از زحمات شما
در پاسخ به سؤال انتهای متن: بنظرم تو این هوش 5 باشم. خیلی خوب طراحی و عکاسی میکنم بدون اینکه کلاس رفته باشم، اما تو جهت یابی و تخمین فاصله ضعیفم،
سلام ، من به خودم نمره 5 میدم چون سخت مسیرها رو یاد میگیرم و اصلا نقاش خوبی نیستم اما در عوض با خواندن کلمات و متن ها میتونم تصویر لحظه هایی که گفته شده رو توی ذهنم تجسم کنم و برای یادگیری چیزهای مختلف ، تصویر و فیلم ها بیشتر بهم کمک میکنه تا نوشته ها