استعداد تجسم ساختاری چیست و افراد دارای این استعداد چه ویژگیهایی دارند؟
فهرست مطالب مقاله
تجسم ساختاری (Structural Visualization) یکی از ۱۴ استعداد در استعدادیابی به روش جانسون اوکانر میباشد، که در مقالهی گذشته توضیح کوتاهی درباره انواع آزمونهای این استعداد و نحوه امتیازدهی آن دادیم.
همانطور که در مقاله استعدادیابی به روش جانسون اوکانر اشاره کرده بودیم، آزمون استعدادیابی به روش جانسون اوکانر با سایر آزمونهای استعدادیابی، مانند؛ استعدادیابی به روش هالند و هوشهای چندگانه گاردنر، تفاوت دارد و نمیتوان با پاسخ دادن به چند سوال نتیجه گرفت؛ بنابراین؛ نیاز است که شما استعدادها را به خوبی بشناسید و خودتان کشف کنید که کدامیک از استعدادها را دارید.
در نتیجه اگر میخواهید که شناخت بهتری از استعداد تجسم ساختاری پیدا کنید و به خوبی آن را درک کنید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم. در این مقاله در ابتدا با ویژگیهای افرادی که از استعداد تجسم ساختاری برخوردار هستند آشنا میشویم، سپس توضیح گستردهتری از آزمونهای این استعداد ارائه خواهیم داد، در ادامه نکاتی برای افرادی که در استعداد تجسم ساختاری امتیازهای متفاوتی کسب کردهاند خواهیم گفت و در آخر شغل و حرفه مناسب هر گروه را معرفی خواهیم کرد. خواندن این مقاله 7 دقیقه زمان میبرد. پس با ما همراه باشید تا با این استعداد بیشتر آشنا شوید و وجود آن را در درون خودتان کشف کنید.
افراد دارای استعداد تجسم ساختاری چه ویژگیهایی دارند؟
به استعداد تجسم ساختاری، تفکر فضایی (Spatial Thinking) نیز میگویند. به این صورت که فرد دارای استعداد تجسم ساختاری میتواند اجسام را در ذهن خود به صورت سهبعدی تجسم کند و درک درستی از ساختارها و فضاها دارد. برای امتحان کردن، یک شیء سهبعدی را در ذهن خود به چرخش درآورید یا تصور کنید که آن شیء از زاویهای دیگر چگونه به نظر میرسد.
افرادی که در آزمونهای استعداد تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب میکنند، اغلب از همان سنین پایین به جدا کردن قطعات اشیاء و دوباره سر هم کردن آنها، طراحی و ساختن چیزهای جدید و کشف نحوه کارکرد اشیاء مختلف، علاقه نشان میدهند.
این افراد اغلب از داشتن نتیجهای ملموس برای تلاشهای خود و یا داشتن مدارک قابل رؤیت که نشان دهد کاری را به انجام رساندهاند، لذت میبرند.
(همچنین بخوانید: هوش بصری-فضایی چیست و چطور میتوان آن را تقویت کرد؟)
کدام افراد سرشناس دارای استعداد تجسم ساختاری هستند؟
تحقیقات مؤسسه استعدادیابی جانسون اوکانر، در مورد استعداد تجسم ساختاری، اثرات چشمگیر برخی از آزمونها در زنجیره استعداد را نشان میدهد. استعداد تجسم ساختاری به وضوح با رشتههای نیازمند تفکر سهبعدی مانند مهندسی مکانیک، معماری و نجاری مرتبط است. همچنین مدارکی وجود دارند که تفکر فضایی و حرفههای علمی را نیز به هم مرتبط میکنند.
استدلال سهبعدی به تفکر دانشمندان در مورد فضا و رابطه بین اشیاء فیزیکی کمک میکند، که منجر به پیشرفتهایی مانند کشف مارپیچ دوگانه DNA میشود. استعداد تجسم ساختاری به شدت با گرایشهای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی مرتبط است، اما در علوم انسانی بسیار کمتر دیده میشود.
برخی از مشهورترین نامها در علم مانند آلبرت انیشتین، توماس ادیسون و نیکولا تسلا، همگی تجسم ساختاری را به عنوان جزئی از فرآیندهای خلاقانه خود توصیف میکنند. مطالعهای بر روی مغز آلبرت انیشتین نشان داد، که لوبهای آهیانهای او – بخشی از مغز که با تفکر فضایی مرتبط است – در واقع ۱۵ درصد از لوبهای آهیانهای یک فرد معمولی بزرگتر بودند.
آشنایی با آزمونهای استعداد تجسم ساختاری
کاغذ تاشو: در آزمون کاغذ تاشو یک سری تصاویر از کاغذی مربع شکل که تا شده و بعد سوراخهایی در آن ایجاد شدهاند، نشان داده میشود. فرد آزمونشونده باید تصور کند که وقتی کاغذ کاملاً باز میشود، سوراخها در کجای کاغذ خواهند بود.
قطعات موجدار: در آزمون قطعات موجدار فرد آزمونشونده باید قطعات چوبی و موجدار یک پازل که از هم جدا شدهاند را دوباره کنار هم بیاورد و پازل را تکمیل کند.
جانسون اوکانر آزمون قطعات موجدار را اولینبار در اوایل دهه ۱۹۲۰ طراحی کرد. هدف اوکانر، یافتن آزمونی بود که در آن مهندسان نسبت به افرادی که در زمینههای مکانیکی کمتر فعالیت دارند، عملکرد بهتری از خود نشان دهند. آزمون کاغذ تاشو در دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت و در سال ۱۹۸۰ به طور رسمی وارد زنجیره استعدادی شد.
این دو آزمون به شدت با یکدیگر مرتبط هستند، اما هر یک از آنها جنبهی متفاوتی از استعداد کلی تجسم ساختاری را ارائه میدهند. آزمون قطعات موجدار بیشتر برای سنجش دستی استعداد تجسم ساختاری است، در حالی که آزمون کاغذ تاشو بیشتر حالت مفهومی دارد.
از کجا بدانیم که استعداد تجسم ساختاری را داریم یا خیر؟
با بله یا خیر به سؤالهای زیر پاسخ دهید، اگر تعداد بلههای شما بیشتر بود، پس تبریک میگوییم، شما دارای استعداد تجسم ساختاری هستید.
1- آیا در کودکی به جای استفاده از اسباببازی، از جدا کردن و دوباره سرهم کردن قطعات لذت میبردید؟ آیا با وسایل مختلف مانند پارچه، چسب، پلاستیک، چوب وسایل جدید میساختید و خود را سرگرم میکردید؟
2- آیا در کودکی با لگوها اجسام پیچیده و بزرگ میساختید؟
3- آیا در کودکی، دیدن مستندهای مربوط به استفاده از ابزارآلات به اندازه تماشای کارتون برای شما جذاب و هیجانانگیز بود؟
4- آیا ادعای این را دارید که میتوانید یک چمدان مرتب وحرفهای جمع کنید؟
5- آیا آگاهی از طراحی، ساخت و نحوه کارکرد هر وسیلهای شما را خوشحال میکند؟
6- آیا تطبیق تصویر دوبعدی یک مکعب با تصویر سهبعدی آن برای شما آسان است؟
7- آیا در زمان کودکی از علاقه خود به کارهای فنی با پدر و مادرتان صحبتی داشتهاید؟
نکاتی برای افرادی که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب کردهاند
1- در حیطه کاری
به دنبال مسیرهای شغلی باشید که به شما امکان میدهند، از تجسم ساختاری و تفکر فضایی استفاده کنید. شغلهایی که شامل طراحی، خلق، اختراع، تحقیق، تعمیر و یا ساختن هستند.
یادگیری طراحی وب، برنامهنویسی کامپیوتر یا نرمافزار طراحی مانند اتوکد را در نظر بگیرید. این مهارتها را میتوان خارج از برنامهی تحصیلی نیز یاد گرفت. این مهارتها به شما در قرار گرفتن در مسیر حرفههای مرتبط به تجسم ساختاری و تفکر فضایی کمک میکنند.
اگر در مشاغلی مانند امور مالی یا فروش مشغول به کار هستید، به دنبال انتقال به شرکتهای فنی و صنعتی باشید تا از استعداد تجسم ساختاری خود استفاده کنید. برای مثال، در شرکت مهندسی میتوان از مهارتهای مالی استفاده کرد و یا از تجربههای فروش برای فروش ابزار فنی استفاده کرد.
2- در کلاس درس
به دبیرستانهای فنی و حرفهای بروید.
به دنبال فوقبرنامههای مرتبط با تجسم ساختاری و تفکر سهبعدی، مانند تئاتر، داوطلب شدن در تعمیر یا ساخت خانه و یا شرکت در مسابقات آموزش فنی باشید.
به انجمنهایی مانند علوم، ریاضی و یا رباتیک بپیوندید.
در دورههای ریاضی و علوم سطح بالاتر، کلاس هنرهای تجسمی و یا هنر صنعتی شرکت کنید.
3- در زندگی روزمره
سرگرمیهایی مانند؛ فلزکاری، خواندن داستانهای علمیتخیلی، تئاتر، نجاری و یا تعمیرات خودرو را امتحان کنید.
در زمینههای ریاضی و علوم به دانشآموزان تدریس کنید یا برای کار در بخش فناوری اطلاعات (IT) یک مدرسه داوطلب شوید.
نکاتی برای افرادی که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز متوسطی کسب کردهاند
مؤسسه استعدادیابی جانسون اوکانر بین امتیاز پایین، امتیاز متوسط و یا حتی امتیازی بالاتر از میانگین، تفاوت قائل است. زمانی که شخصی امتیازی بسیار نزدیک به بالاترین ردهی امتیازات کسب میکند، نمیتوان گفت که در مهندسی و علوم فیزیک موفق نخواهد بود، اما در عین حال نمیتوان یقین داد که حتما در این زمینهها رشد خواهد کرد.
اگر خود را در موقعیتی میبینید که از برخی امتیاز بیشتری دارید اما آنقدر که لازم است امتیاز بالایی ندارید، بهتر است به دنبال حرفههایی مانند؛ علوم، تجارت، روانشناسی و غیره باشید، حرفههایی که در آنها استعداد تجسم ساختاری ممکن است استفاده شود و یا ممکن است استفاده نشود.
نکاتی برای افرادی که استعداد تجسم ساختاری دارند ولی علاقهای به زمینههای آن ندارند
همه افرادی که در آزمونهای استعداد تجسم ساختاری امتیازات بالا کسب میکنند، به زمینههای فنی مانند؛ مهندسی یا برنامهنویسی علاقهمند نیستند. اگر استعداد و علاقه شما با هم هماهنگ نیستند، همچنان احتمال دارد که شما از داشتن مشاغلی که نتایج مشخص دارند و یا نیازمند سروکار داشتن با مسائل سهبعدی هستند، احساس رضایت کنید.
به این فکر کنید که چرا رشتههای فنی برای شما جذابیتی ندارند؟ آیا کسلکننده به نظر میآیند؟ پس ممکن است بیشتر به زمینههایی مانند طراحی سهبعدی علاقه داشته باشید. آیا به کار کردن با مردم بیشتر از سروکار داشتن با اشیاء علاقه دارید؟ زمینههایی همچون؛ برنامهریزی شهری، اقتصاد یا پزشکی به شما این امکان را میدهند که تأثیر بینالمللی داشته باشید و در عین حال از استعداد تجسم ساختاری و تفکر سهبعدی خود نیز بهره ببرید.
نکاتی برای افرادی که استعداد تجسم ساختاری دارند؛ ولی استعداد درک بصری (Graphoria) ندارند
برخی از افراد که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب میکنند اما در استعداد درک بصری امتیاز پایینی به دست میآورند، از کار کردن با اشیاء لذت میبرند و نسبت به یادگیری سنتی در کلاس درس احساس بیمیلی و بی انگیزگی میکنند.
به یاد داشته باشید که برای موفقیت در حرفه مورد نظرتان، راههای مختلفی وجود دارد. اگر تحصیل چهار ساله در دانشگاه محیط یادگیری مناسبی برای شما نیست، ممکن است با ملحق شدن به ارتش یا شرکت در دورههای کارآموزی، بیشتر احساس رضایت کنید.
(همچنین بخوانید: افزایش انگیزه از چه روش هایی امکان پذیر است؟)
شغل و حرفه مناسب برای افرادی که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب کردهاند
افرادی که در تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب میکنند، معمولاً زمانی بیشتر متعهد به کارشان هستند که بتوانند با مفاهیم سهبعدی یا فنی دست و پنجه نرم کنند یا چیزی بسازند که بشود آن را دید و لمس کرد.
1- طراحی سهبعدی
طراحی داخلی
طراحی صنعتی
انیمیشن
طراحی بازیهای ویدیویی
طراح مد
فیلمسازی
طراحی وبسایت
مجسمهسازی
2- علوم
ستارهشناسی
علم شیمی
زمينشناسی
جغرافیا
جنگلداری
علوم غذایی
عصبشناسی
علم آب و هوا
3- معاملات
نجاری
فناوری تجارت ماشین
معماری
الگوسازی و خیاطی
فناوری رباتیک
فناوری ساخت
مکانیک
فناوری مهندسی
نصب و تعمیر تجهیزات
ساخت ابزار
4- مراقبت های بهداشتی
دارو
روانپزشکی
عمل جراحي
دندانپزشکی
فیزیوتراپی
مشاوره ژنتیک
5- ساخت و ساز
مهندسی
مدیریت ساخت و ساز
توسعه املاک و مستغلات
برنامهریزی شهری
معماری
6- فناوری
علوم کامپیوتر
فناوری آموزشی
فناوری اطلاعات
بیوتکنولوژی
امنیت سایبری
سیستمهای اطلاعات جغرافیایی
شغل و حرفه مناسب برای افرادی که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز پایین یا متوسط کسب کردهاند
افرادی که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب نمیکنند، معمولاً به جای سر و کار داشتن با مسائل سهبعدی از کار با ایدهها، افراد یا تئوریها لذت میبرند. به عبارت دیگر، ممکن است مانند؛ یک روانشناس، استدلال کردن با ایدهها و مفاهیم انتزاعی را ترجیح دهند. احساسات، خاطرات و عواطف مراجعان یک روانشناس به عنوان موجودات فیزیکی و قابل اندازهگیری وجود ندارند، بلکه به عنوان مفاهیم انتزاعی وجود دارند.
تحقیقات مؤسسه استعدادیابی جانسون اوکانر نشان میدهد که مدیران کسبوکار، معلمان، حسابداران، وکلا، فروشندگان و نویسندگان، اغلب در تجسم ساختاری امتیاز بالایی کسب نمیکنند و حرفههایی مانند علوم اجتماعی، آموزش، تجارت، هنر لیبرال، اجرای قانون، زیباییشناسی و یا فناوری پزشکی و آزمایشگاهی، مناسب افرادی هستند که در استعداد تجسم ساختاری امتیاز پایین و متوسط کسب کردهاند.
داشتن استعداد ذاتی به معنای داشتن توانایی انجام کاری خاص به راحتی و با سرعت است. استعداد ذاتی چیزیست که ما با آن متولد میشویم. در این مقاله نیز ما درباره استعداد تجسم ساختاری حرف زدیم، استعدادی که در زمینههای تکنولوژی و ساختوساز بسیار کاربرد دارد. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، افراد دارای استعداد تجسم ساختاری یا تفکر فضایی (Spatial Thinking)، از توانایی تجسم ذهنی به صورت سهبعدی برخوردار هستند. این افراد علاقه زیادی به طراحی، ساخت و همچنین کشف چیزهای جدید دارند.
در ادامه نمونه سؤالاتی برای شما آوردیم تا با پاسخ دادن به آنها تا حدی از داشتن استعداد تجسم ساختاری در خودتان آگاه شوید. اشاره کردیم که افراد مختلف در آزمونهای استعداد تجسم ساختاری امتیازات متفاوت کسب میکنند و یا اینکه فردی ممکن است استعداد تجسم ساختاری را داشته باشد اما به زمینههای مربوط به این استعداد علاقهای نداشته باشد، بنابراین برای هر یک از این گروهها نکاتی را گفتیم و در آخر لیستی از مشاغل را نیز ارائه کردیم.
حال اگر به مباحث استعدادیابی و خودشناسی علاقه دارید و شناخت استعدادهای درونیتان را مهم میدانید، پس تنها آشنایی با آزمون استعدادیابی جانسون اوکانر و ۱۴ مورد استعداد آن برای شما کافی نیست، زیرا هیچ آزمونی به تنهایی قادر نیست که ما را کاملاً از استعدادها و توانمندیهای درونیمان آگاه کند. روشهای خودشناسی و استعدادیابی دیگری مانند MBTI، جان هالند، هوشهای چندگانه گاردنر و نقاط قوت گالوپ نیز وجود دارند که هر یک از اینها جهات مختلفی از یک فرد را نشان میدهند. برای شناخت این روشهای استعدادیابی و یاد گرفتن نحوه صحیح به کارگیری آنان، میتوانید “دوره جامع مسیر زندگی من“ را تهیه کنید. با تهیه این دوره متوجه خواهید شد که استعدادها و نقطات قوت شما در چه زمینههایی قابل استفاده هستند، این آگاهی باعث میشود که شما با قرار گرفتن در مسیر پیشرفت، بهترین عملکرد را داشته باشید و از مسیر خود لذت ببرید.
اگر قبلاً دوره جامع مسیر زندگی من را تهیه کردهاید، نظرات خود را در مورد این دوره با ما به اشتراک بگذارید و اگر در یکی از مشاغلی که در این مقاله نام بردیم مشغول به کار هستید و نقش استعداد تجسم ساختاری که شامل تفکر فضایی و درک ساختارها میباشد را در نحوه کار کردنتان احساس کردهاید، با ما در میان بگذارید و از تجربیات خود در محل کار بگویید. اگر اطلاعات بیشتری از این استعداد دارید نیز خوشحال میشویم که ما و دیگران را از آن بهرهمند کنید. از اینکه زمان خود را به ما اختصاص دادید و تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید بسیار سپاسگزاریم.
نویسنده: شیما بلاش
کلمات کلیدی:
تجسم ساختاری / استعداد تجسم ساختاری / استعدادیابی به روش جانسون اوکانر / جانسون اوکانر / استعدادیابی / شیما بلاش / تلنتا
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آراء: 0
13 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سلام من تجسم ساختاری ام بالا نیست وازمطالب شما فهمیدم درصدی دارم ولی خیلی اهل کارفنی نیستم ودنبال کشف ساختاری وسایل نیستم
سلام. خداقوت. جالب بود ولی من در خودم خیلی کم حس کردم.ولی دانستنش لطف داشت. متشکرم از تیم پژوهشی تلنتا.🙏🌹
سلام خدمت شما❣️
تجسم خوبی دارم بنظرم .سوال ۴ و ۵ رو جوابم مثبته ولی بقیه رو در کودکی تجربه اش رو نداشتم و الان دارم علاقم رو با خانواده در میون میگذارم نه زمان کودکی. و اون قسمت که گفتید انسان های معروف استعداد تجسم ساختاری رو دارند برام جالب بود.
با سلام
بنده در کارم که طراحی ، نقشه خوانی و پیاده سازی نقشه هاست خیلی با این استعداد سروکار دارم و پروژه ها را قبل از اینکه شروع کنم یک بار انها را در ذهنم می سازم و سپس طراحی می کنم و در مرحله اخر شروع می کنم
با سلام ممنون از تیم بزرگ و قوی تلنتا
مواردی که از مقاله برام جالب بود این بود که گفته بود آلبرت انیشتین تجسم فضایی بالایی داشته در حالی که من فکر میکردم ریاضی دان ها ربطی به تجسم ندارند.چون فکر میکردم نیازی نیست سه بعدی یک جسم را تصور و تحلیل کنند.
و جالب بود که گفته بود قسمتی از مغز انیشتین که مربوط به تجسم فضایی است 15 درصد از افراد عادی بزرگتر است.
و همچنین ازمون موجی و کاغذی هم برام جالب بود
من خودم اصلا این استعداد را ندارم و مطمئنم در مورد کاغذ سوراخ تاشده نمیتونم محل سوراخ هاشو در حالت کاغذ باز حدس بزنم.
ازمونی هم که بود و در جوابش باید بله یا خیر میگفتیم، من همش جوابم خیر بود.
سلام و عرض ادب
قبل از هر چیز جا دارد از شما به خاطر این مقالات با ارزش که با قلمی روان و ساده نوشته شده تشکر کنم. بسیار قابل فهم هستند و این باعث چند برابر ارزش آنها نسبت به مقالاتیست که برای درک آنها چند بار باید خوانده شوند. واقعا از زحمات شما قدردانیم.
ویژگی هایی که در ذیل آمده در حقیقت همان ویژگی هایی هستند که در متن مقاله برای افراد با استعداد تجسم ساختاری بیان شده است.
من برای اینکه بتوانم از خود شناختی پیدا کنم و ببینم از نظر داشتن یا نداشتن این استعداد چگونه هستم ویژگی های خود را با این ویژگی ها مقایسه کردم که بصورت مختصر آن را بیان می کنم.
در مورد اول چشمانم را بستم و به اجسامی مثل پرینتر، کمد، لب تاپ، پنکه فکر کردم دیدم تا حدود 80 درصد می توانم آنها را از زوایای بغل پشت و جلو تجسم کنم ( کلیات واضح بود فقط مقداری در جزئیات و رنگ مشکل داشتم آن هم جزییات رنگ ها را)
در مورد دوم احساس می کنم در این مورد زیاد خوب نیستم البته مفهوم دقیق آن را هم شاید درست نفهمیده باشم. ولی زیاد ضعیفم نباید باشم.
گزینه سوم را علاقه داشتم اما در کودکی اسباب بازی که نداشتیم ولی وسایلی که اطرافم بود را بعد از خراب شدن باز می کردم تا رفع عیب کنم و این کار را با دقت بالا انجام میدادم و الان نیز همینطور هستم.کاری را که بخواهم انجام دهم حتما به نتیجه می رسانم البته برای باز کردن آنها از مهندسی معکوس استفاده می کنم.
دومی هم خوراکم است و بشدت جزء علایقم می باشد. اما قسمت اول در حد علاقه ولی در قسمت دوم دست به عمل میزنم.یعنی کشف نحوه کار اشیاء مختلف را خیلی علاقه دارم اما تا تازه و نو باشند سعی می کنم به آنها دست نزنم ولی خراب که شوند هر چه باشد به استا کار رجوع نمی کنم تا زمانیکه مطمئن شوم کار خودم نیست.
گزینه چهارم هم برام لذت بخش است و وقتی کار را به انجام میرسانم حس خوبی پیدا می کنم.
البته فکر می کنم از هوش بصری خوبی بر خوردار نیستم و نمی توان رنگ ها را وقتی چشمانم را می بندم تصور کنم یا بهتر بگویم مثل زمانیکه چشم هایم باز است ببینم و هم را یک رنگ می بینم و فقط حجم را می توانم تصور کنم آنهم به شکل یک رنگ تیره تصور میتوانم بکنم.
احساس می کنم در این استعداد در حد متوسط باشم.
مگر اینکه عملگرایی در این استعداد اولویت داشته باشد که من حال یا از سر اهمالکاری یا تنبلی یا افراط شدید در مطالعه فقط علاقه شدید به جمع آوری روش ساخت ها دارم دوست دارم از روش ساخت اشیا و وسایل گوناگون سر در بیاورم.
ویژگی ها:
میتواند اجسام را در ذهن خود به صورت سهبعدی تجسم کند
درک درستی از ساختارها و فضاها دارد
از همان سنین پایین به جدا کردن قطعات اشیاء و دوباره سر هم کردن آنها
طراحی و ساختن چیزهای جدید و کشف نحوه کارکرد اشیاء مختلف، علاقه نشان میدهند
این افراد اغلب از داشتن نتیجهای ملموس برای تلاشهای خود و یا داشتن مدارک قابل رؤیت
مدارک قابل رؤیت که نشان دهد کاری را به انجام رساندهاند، لذت میبرند.
سپاس از همراهی شما
سلام
ممنون بابت مقاله تجسم ساختاری،سوالات مطرح شده و توضیحاتتون خیلی مفید بود.
من نسبتا از این هوش برخوردارم.
به راحتی میتونم یک چمدان یا صندوق عقب را بچینم.
خیلی خوب میتونم با پارچه و چوب کار کنم و عاشق کار کردن با ابزار و خلق چیزهای جدیدم ولی خیلی خوب نمیتونم تصور سه بعدی از یک جسم داشته باشم.
کسایی که از این هوش به صورت ذاتی برخوردارن واقعا میتونن تو زمینه مهندسی و فنی موفق باشن.
برادر زاده من ۱۰سال داره و هر وسیله بازی را به خوبی باز و اوراق میکنه و دوباره از اول اونو میسازه و به صورت ذاتی با وسایل خونه و آشپزخونه برا خودش اسباب بازی و شخصیت هاي تخیلی میسازه.ایشون از درصد بالایی از این هوش برخورداره.
سلام
در رشته مهندسی مکانیک در مواقعی که به خوندن نقشهی قطعات و تصور سه بعدی قطعه نیاز باشه، داشتن این استعداد بسیار کمک میکنه چرا که نقشه های صنعتی، شامل نقشه های دو بعدی هستند و حتی اگه تصویر سه بعدی قطعه مورد نظر هم در نقشه باشه (که فقط از یه جهت خاص تصویر سه بعدی قطعه رو نشون میده)، باز هم ممکنه نیاز باشه نمای این قطعه رو از زوایای دیگه هم تجسم کنیم.
من از همان کودکی به چگونگی کارکرد وسایل علاقه داشتم مثل رادیو- اتو – جارو برقی- وساعت و سعی می کردم انها را باز کنم تا از چگونگی کار کرد انها سر در بیاورم و نحوه کار کرد انها را بفهمم.
به مهارتهای فنی هم علاقه دارم و می توانم بسیاری از وسایل خانه راکه به نوعی به این استعداد مربوط می شود را به راحتی تعمیر کنم.
از انجایی که استعداد تجسم ساختاری شامل عمل دیدن می شود بنابر این توانایی انسان در درک وتحلیل اشکال و تصاویر را افزایش می دهد.
شناخت تصویر و درک رابطه شکل و زمینه و همچنین ساز ماندهی و مدل سازی ساختار یک ایده به صورت تصویری از قابلیتهای استعداد تجسم ساختاری است
به عنوان مثال فردی که مشغول پیاده روی در یک محیط بدون علامت راهنما و تنها با یک نقشه و قطب نما ست عمل ذهنی ان فرد و تصویر سازی ذهنی برا پیدا کردن مسیر بر اساس نقشه و قطب نما چیزی است که به هوش ساختاری معنا می دهد
استعداد تجسم ساختاری و مهارتهای هوش دیداری در بسیاری از زمینههای علمی و حرفهای حائز اهمیت است و ما مرتباً از آن در زندگی روزمره خود استفاده میکنیم. بهعنوانمثال یک کودک برای پیدا کردن اسباببازی دلخواهش ابتدا تصور میکند که آن را کجا گذاشته است و سپس وارد اتاق خود میشود. زمانی که در حال جمعکردن چمدان برای سفر هستیم قبل از اینکه وسایل را در چمدان بچینیم به این فکر میکنیم که چگونه وسایل را در کنار هم قرار دهیم تا بتوانیم از حداکثر فضای چمدان استفاده کنیم.
استعداد تجسم ساختاری برای موفقیت در زمینههایی مانند ورزش، استعدادهای فنی، ریاضیات، علوم طبیعی، مهندسی، پیشبینی اقتصادی، هواشناسی، شیمی و فیزیک اهمیت دارد. استعداد تجسم ساختاری نهتنها فهم دنیای بیرون را برای شما سادهتر میسازد بلکه شامل پردازش اطلاعات بیرون از محیط و استدلال کردن آن از طریق نمایشهای ذهنی است
مثال خوب دیگر برای کاربرد استعداد تجسم ساختاری، پازل مکعب روبیک است. این مکعب سه وجهی 3×3×3 با 9 مربع در هر طرف، عملا 54 وجه را میسازد. هر وجه با یکی از 6 رنگ پر شدهاند که با کوچکترین حرکتی در طول یا در عرض، تمام رنگها به هم ریخته شده و شما باید برای مرتب کردن دوباره وجهها با رنگهای یکسان، تمام قوای ذهنی و مهارتهای درک فضایی خود را به کار برید. گرچه که ترفندهای زیادی برای حل پازل مکعب روبیک وجود دارد اما آنچه در همه این راهها، مشترک است، قدرت تحلیل فضایی یا همان هوش فضایی است که شما را قادر به درک و استفاده از راهحل میکند.
آموزش و افزایش استعداد تجسم ساختاری به رشد بسیاری از عملکردهای مغز از جمله، حافظه، توانایی شناختی و تفکر کمک میکند. افرادی که میتوانند راهحلها و الگوهای حل مسئله را به خوبی درک و تجسم نمایند، همیشه موفقتر از افرادی هستند که ناچارند تمام راههای ممکن را برای حل مسئله در عمل آزمایش کنند تا نهایتا بتوانند آن را حل نمایند.
افرادی که میزان بالایی از این استعداد را در وجودشون دارند می توانند بازیکن شطرنج – طراح-گرافیست فیلم ساز-در مجموع مشاغلی که حس دیداری در انها اهمیت بالایی دارد را به نحو احسن انجام بدهند
این هوش هم مثل سایر هوشها قابل ارتقا هست ومی تواند از طریق تمرینها و بازیهای بصری در کودکان حتی بزر گسالان تقویت بشود.
تست استعداد تجسم فضایی و درک ساختارها / تجسم سازه:
استعداد تجسم فضایی، در تست استعدادیابی اوکانر مورد سنجش قرار میگیرد که به آزمایش و بررسی توانایی تفکر سهبعدی افراد میپردازد. انجام این تست با بلوکهای بههمریخته و تا کردن کاغذ مورد بررسی قرار میگیرد. همانطور که گفته شد، آن دسته از افرادی که استعداد بالایی در درک ساختارها دارند، از جداسازی قطعات و اتصال قطعات لذت میبرند.
بستن پیچ و مهره، مهندسی سازه، ماکتسازی، خلبانی و… از جمله فعالیتهایی است که ملزم به برخورداری از استعداد تجسم فضایی میباشد. برخی از آزمونها هستند که میتوانند تا حد بسیار زیادی برخورداری ما را از این استعداد مشخص کنند؛ اما شیوهای که اوکانر برای استعدادیابی کارکنان شرکت جنرال الکتریک استفاده کرد، بهرهگیری از یک پازل چوبی بود.
از اونجایی که این استعداد کمک میکنه تا افراد بتونن به صورت سه بعدی شکل هارو توی ذهنشون ترسیم کنن این استعداد میتونه توی جهت یابی هم بسیار اثر گذار باشه حتی این افراد میتونن کل اون منطقه ای که داخلش هستند رو از بالا تجسم کنند و ازین طریق مسیر درست رو پیدا کنند همینطور چنین افرادی بنظرم توی ادرس دادن خیلی خوب هستند. از نظر من اگر این استعداد در کنار هوش ریاضی منطقی بالا در فردی وجود داشته باشه اون فرد میتونه مهندس خیلی توانمندی بشه مخصوصااا اگر واقع گرا و جستجوگر باشه بالای ۹۰ درصد میتونیم بگیم استعداد این ادم مهندسی و شغل هایی ازین قبیل هستش گرچه فاکتور های دیگه ای هم باید منظر قرار گرفته بشه مثل علاقه و نیاز جامعه و…
درهرصورت خواندن این مقالات و تحقیق درمورد این مطالب میتونه دید گسترده تری به ما نسبت به شناخت خودمون بده که قطعا کمک کننده خواهد بود.
این استعداد رو من عامل براورده شدن خواسته ها میدونم 😌
توی اکثر کتاب های روانشناسی اومده که
باید تصویر انچه که میخوایم رو
درون ذهنمون مجسم کنیم و با ترسیم اون توی ذهن در کنار تلاش های روزمره
بیشتر از دیگر روش ها به نتایج دلخواه میرسیم ✔
پس همه باید بنظرم این رو در این حد هم که شده تقویت کنند
توی کارهای ورزشی هم خیلیی بنظرم موثر هست یک فوتبالیست باید کاملا تجسم کنه که چطوری گل بزنه از چه زاویه ای
یک بسکتبالیست هم همینطور هر ورزشی نیاز به این استعداد داره چه کم تحرک تر مثل یوگا که بیشتر فعالیت ذهن و تجسم هست
چه شنا که کاملا در اب هست اما باید تصور و تجسمی از مسیری که طی میکنه و عمقش داشته باشه و ..
استعداد تجسم رو دارم و بیشتر از سمت اطرافیان توی این زمینه و ترکیبش با هنر بازخورد میگرفتم
خب طبیعتا وقتی بازخورد مثبت میگیری از اطرافیان احساس میکنی مسیر درستیه بر همین اساس رشته معماری و بعدش معماری داخلی رو انتخاب کردم
از چیدمان تعویض کردن فضاهای یک ساختمون خیلیی لذت میبردم در حدی که پروژه یک سری از همکلاسی هامم خودم انجام میدادم انجام دادن یک پروژه برام خیلیی اسون بود
یک مدت کاملا تمام وقتم صرف نگاه کردن نجاری و ساخت وسایل بود
اوصولا توی کار نرم افزار خوب نبودم اما برام خیلی جالب بود که با برنامه های ترسیم انقدر راحت کار میکنم و هیچ اطلاعی از این هوش نداشتم
اما از اونجایی که کاملا کمالگرا هستم شروع کردم به سنجیدن خودم
کارهامو مقایسه کردم نشستم گفتم ببین کار فلانیو چقدر جزئیات داره این هیچ کار نکرده ها ولی جزئیات رو خیلییی خوب تر از تو در اورده و در رشته معماری بنظرم ۱۰۰ این استعداد باید باشی حس کردم یک چیزی کمه یک مدت که فکر کردم دیدم
توی یک زمینه دیگه واقعا میتونم ۱۰۰ خودم باشم و کلا زمینمو عوض کردم که توی مسیر خودم قرار بگیرم یه این نتیجه رسیدم که اگه توی مسیری که اصطلاحا رسالت من توشه قدم بزارم زودتر موفق میشم و برای من خیلی اسون ترو لذت بخش تره
اینو گفتم که اگر توی یک مسیری هستید خوبید و دیدید با تمرین به سطح عالی نمیرسید شاید بهتر باشه بیشتر روی خودتون تمرکز کنید و انتخاب بهتری داشته باشید 🥰