اپلیکیشن های مدیریت زمان و کاربرد آنها
فهرست مطالب مقاله
اپلیکیشن های مدیریت زمان، یکی از عواملی ایست که میتواند زمان ما را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و همچنین کارهایمان را با روشهای اصولی پیش ببرد. موضوع مدیریت زمان از گذشته برای انسانها اهمیت داشته و مدیریت زمان به روش صحیح یکی از چالشها و مشکلات همیشگی بشر بوده است. ممکن است بارها و بارها برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که ساعتی را به گشتن در فضای مجازی و بالا و پایین کردن پیج های اینستاگرامی اختصاص داده باشید اما ناگهان به خود میآیید و متوجه میشوید ساعت ها و دقایق ارزشمندتان را بیهوده هدر دادهاید و موجب اتلاف وقتتان شدهاید.
امروزه در دنیای مدرن با پیشرفت تکنولوژی، نرمافزارهای کاربردی بسیاری طراحی شده که به کمک آنها می توان زمان را به درستی مدیریت کرد .این اپلیکیشنهای مدیریت زمان با زمان بندی مناسب میتوانند به صورت دقیق شما را از انجام کارهایتان در زمان درست مطلع کنند .
در این مقاله قصد داریم به معرفی چند نمونه از نرمافزارها و اپلیکیشن های مدیریت زمان بپردازیم و شما را با انواع مختلف آنها آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
برترین اپلیکیشن های مدیریت زمان چه نرمافزارهایی هستند؟
1- Todoist
نرم افزار TODOIST از پرطرفدارترین و بهترین اپلیکیشن های مدیریت زمان و اطلاع کارها و وظایف روزانه برای سیستم عامل اندروید میباشد که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد و شما با داشتن آن بر روی تبلت و یا تلفن همراه هوشمند خود میتوانید به راحتی امور و وظایف روزهای مختلف خود را در دسته بندیهای مختلف مرتب کرده تا نرمافزار آن وظیفهها را در زمان مقرر اطلاع رسانی کند.
(پیشنهاد مقاله کاهش استفاده از تلفن همراه)
برخی از امکانات و قابلیت این نرم افزار:
- امکان اضافه کردن و مدیریت بی نهایت کارهای شما در یک محیط کاربری
- امکان اطلاع رسانی از وظایف با دریافت اس ام اس و یا ایمیل
- امکان به اشتراک گذاری فایل ها و پروژههای کاربران به روشهای مختلف
- امکان برقراری ارتباط با موبایل و لب تاب،یعنی فقط کافی است در این اپلیکیشن های مدیریت زمان، با ایمیل خود ثبت نام کنید و در هر جایی فقط با دسترسی به اینترنت کارها و پروژههای خودتان را پیش ببرید
- قابلیت اولویت بندی وظایف
- ارسال ایمیل در بازههای زمانی مختلف برای آگاهی از میزان عملکردتان و آگاهی از کارهای عقب مانده
2- Microsoft ToDo
این برنامه یکی از برترین اپلیکیشن های مدیریت زمان است و در مواردی نظیر کار، مدرسه و خانه به شما کمک خواهد کرد تا بهرهوری خود را افزایش و میزان استرس خود را کاهش دهید. فنآوری هوشمند و طراحی زیبا را با هم تلفیق شده است تا گردش کاری روزانه را سادهتر کند. با اشتراکگذاری فهرست کارها میتوانید در به انجام رسیدن آنها با دیگران همکاری کنید. یکی از برترین قابلیتهای این اپلیکیشن این است که شما میتوانید لیست کارها را با همکاران یا اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارید. برای سادهتر و سریعتر انجام شدن کارها، میتوانید آنها را به چند مرحله تقسیم کنید و پیشرفت انجام کارها را به صورت مرحله به مرحله مشاهده کنید.
از دیگر قابلیت های این نرم افزار:
- ساماندهی برنامههای کاری روزانه به صورت کاملاًحرفهای
- رسیدگی به برنامههای مهم روزانه بر اساس اولویت آنها
- امکان به اشتراک گذاری فهرست وظایف قابل انجام با افراد دیگر
- دسترسی دائمی به فهرست کارها
- هماهنگی و همکاری بیشتر در کارهای گروهی
- تقسیم بندی کارهای روزانه به همراه تعیین مهلت زمانی برای انجام وظایف
- امکان افزودن یادداشت برای مشخص سازی جزئیات وظایف کاری
- امکان ایجاد فهرست وظایف کاری بر اساس رنگها و تم های مختلف دلخواه
3- pomodoro
برنامه Pomodoro یکی دیگر از اپلیکیشن های مدیریت زمان میباشد که بسیار کاربردی است و با استفاده از آن میتوانید به یک روش نوین برای انجام کارها و مدیریت زمان خود دسترسی پیدا کنید. روشهای مختلفی برای مدیریت زمان و انجام کارها وجود دارند که به صورت علمی اثبات شدهاند و کاربران مختلف از انجام آن نتیجه گرفته اند. این برنامه نیز از روی یک روش بسیار کاربردی که در دههی هشتاد پایه گذاری شده است. این روش که پومودورو نام گرفته است به شما بازههای زمانی بیست و پنج دقیقه ای را ارائه میدهد تا بتوانید با استفاده از آن کارهای مختلف خود را انجام داده و با برنامهریزی و همچنین یک استراحت کوتاه بین آن بهرهوری زمان خود را بالاتر ببرید.
(پیشنهاد مقاله برنامه ریزی چیست؟)
ویژگی های برنامه Pomodoro
- رابط کاربری ساده و آسان
- بازههای زمانی 25 دقیقه ای
- وجود 3 تا 5 دقیقه استراحت بین هر کار
- قابلیت نوشتن لیست کارها
- صرفه جویی در زمان
- بالا بردن تمرکز هنگام انجام کار
- اولویت بندی برای انجام کارها
- روشی نوین برای افزایش بهره وری از زمان
4- Trello
در بیان ساده، ترلو (Trello) ابزاری است تحت وب برای مدیریت و راهبرد پروژه و یا برنامه های شخصی و عمومی بصورت کاملا هماهنگ. به اینصورت که پروژه یا برنامه بصورت Board تعریف شده و موارد در آن بصورت Card قرار داده میشود. در جزئیات Card نیز میتوان اقدامات بسیاری نظیری برچسب گذاری، یادداشت، توضیح، پیوست فایل و … را انجام داد. همچنین این اپلیکیشن های مدیریت زمان قابلیت این را دارد که در هر مرحله از کار افرادی را به Board اضافه کرد تا کار بصورت تیمی وگروهی قابل انجام باشد. معمولا هر عضو از تیم، هر اقدام یا برنامه ای را بصورت Card در ترلو تعریف کرده و یا اقدامات لازم را بر روی آن را انجام می دهد. این کار تا بالاترین سطح پروژه و برنامه بصورت هماهنگ قابل اجرا میباشد.
از قابلیت های این اپلیکیشن های مدیریت زمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- در ترلو به آسانی میتوانید برد، کار برگ و چک لیست تعریف کنید.
- بردها اساسا یک پروژه هستند که می توانید بر اساس آن پروژه خاص، چندین لیست ایجاد کنید و در این لیستها می توانید چندین کاربرگ برای آن لیست خاص ایجاد کنید.
- در ترلو به راحتی میتوانید از هر منبع دیگری به این برنامه اضافه کرده و یا منتقل کنید و گزینههای کشیدن و رهاکردن برای فرمت های تصاویر، پی دی اف ها، اسناد و غیره آسان است و همینطور کلیدهای میانبر آن به صورت هوشمندانه انتخاب شده اند و به تسریع کار کمک می کنند.
- برچسب گذاری، اشارات و بسیاری گزینه های دیگر برای مدیریت راحت تر کار در این نرمافزار گنجانده شده است.
- اعلانها در ترلو فوق العاده هستند وقتی که موعد انجام یک کار فرا میرسد، یا زمانی که یک عضو تیم به روز رسانی میکند، از طریق ایمیل یادآوری میشود.
5- Egenda
از این اپلیکیشن های مدیریت زمان میتوانید برای ساده ترین کارهای ممکن مانند زمان بندی قرارهای ملاقات یا انجام دادن تکالیف درسی استفاده کنید.
از Egenda برای ایجاد یک برنامه زمان بندی آسان برای تکالیف، پروژهها، آزمون ها و کوئیزهای خود استفاده کنید. همچنین این برنامه به شما کمک می کند تا با استفاده از برنامه نویسی رنگی و سازماندهی وظایف خود از این همه موارد اجتناب کنید.
در این برنامه میتوانید به سادگی کلاسهای هر ترمتان را وارد کنید و در کنار آنها تکالیف و پروژهها و زمان تحویل آنها را نیز وارد نمایید. با دریافت این اطلاعات، Egenda شما را از ددلاین تکالیفتان آگاه کرده و علاوه بر این برای یادآوردی تاریخ تحویل آنها به شما تذکر میدهد.
6- Google Calender
این اپلیکیشن های مدیریت زمان، دارای قابلیتهای شگفت انگیزی است که به شما در مدیریت فعالیتهای روزانهتان کمک میکند. برای استفادهی حداکثر از مزایا آن باید با حساب خود وارد شوید. وقتی رویدادی در تقویم گوگل ثبت میشود با کلیک بر روی آن میتوانید به تمام جزئیات آن دسترسی داشته باشید. رویدادهایی مانند جلسات مهم، لیست مهمانهای جلسات، اتاقهای کنفرانس، مکانهای جلسات، فایلهای پیوست مانند اسناد مهم مانند؛ کتاب، مقالات و … جهت آماده شدن برای کنفرانس، تماسهای ویدئویی و سایر لینکهای کنفرانس در آن ذخیره شده و در دسترس تمام افراد شرکتکننده قرار میگیرد.
(پیشنهاد مقاله تندخوانی کتاب های الکترونیکی)
از دیگر قابلیت های این اپلیکیشن مدیریت زمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- گوگل کلندر تمام اطلاعات ایمیل شما مانند مشخصات پرواز، رزرو هتل و رستوران، زمان کنسرتهایی که بلیط آن را تهیه کرده اید و تاریخ تولد مخاطبین تان را به صورت خودکار در خود اضافه میکند.
- به وسیله امکانات از پیش تعریف شده این برنامه شما میتوانید برای بازهی مشخصی از زمان که میخواهید، اهداف کاری، ورزشی، آموزشی و … تعیین کنید و به برنامه اجازه دهید که به صورت خودکار برایتان برنامه ریزی کند.
- علاوه بر برنامه ریزی این امکان وجود دارد که شما به وسیله گوگل کلندر از کارهایی که باید انجام دهید یک لیست یادآوری تهیه کنید تا با وجود مشغله بالای کاری هیچگاه چیزی را فراموش نکنید.
اپلیکیشن های مدیریت زمان، برنامهها و نرمافزارهایی هستند که با استفاده از آنها میتوان مدیریت بهتر کارها و همچنین برنامهریزی دقیقتر را برای خود رقم زد. در تمام زمانهایی که احساس سردرگمی میکنیم و ذهنمان پر از کارها و پروژههایی است که باید در زمان مشخصی آماده شوند، استفاده از این نرمافزارها میتواند به کار ما سرعت ببخشد و مراحل کار را برایمان مشخص کند. اگر شما نیز فردی با مشغلهی ذهنی و فکری زیادی هستید، استفاده از این اپلیکیشن های مدیریت زمان را به شما پیشنهاد میکنم. از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید و تا انتهای مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.
نویسنده : یاسمن وزیرزاده
میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آراء: 0
دیدگاهتان را بنویسید