هوش ریاضی-منطقی (Logical-Mathematical Intelligence) چیست؟
فهرست مطالب مقاله
هوش ریاضی-منطقی نیز مانند هوش کلامی-زبانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. مدرسه نیز ارزش و اهمیت خاصی برای این هوش قائل است و از همان سنین کودکی به کودکان القا میشود که دروس ریاضی و فیزیک بسیار مهم و تعیین کنندهاند. اما نکته قابل توجه این است که در نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، هیچ هوشی به دیگری برتری ندارد. حال میخواهیم در این مقاله به این مسئله بپردازیم که هوش منطقی-ریاضی چیست و چه راهکارهایی برای تقویت آن وجود دارد؟
(همچنین بخوانید: هوش کلامی-زبان چیست و راه هایی برای تقویت آن)
این مقاله 5 دقیقه از زمان شما را به خود اختصاص میدهد و بعد از خواندن این مطلب با ویژگیهای مختلف افراد با هوش ریاضی-منطقی بالا و مشاغل مناسبشان و راههای تقویت این هوش آشنا خواهید شد.
هوش ریاضی-منطقی چیست؟ چگونه میتوان هوش ریاضی-منطقی را تقویت کرد؟
هوش ریاضی-منطقی توانایی استدلال، استنتاج و اثبات قضایا و حل مسائل بهوسیله اعداد است. این هوش با تفکر منطقی قدرت تحلیلگری سر و کار دارد و به درک روابط علت و معلول میانجامد و همچنین نتیجه گیری بر اساس آن، در حیطهی این هوش قرار میگیرد.
افراد دارای هوش ریاضی-منطقی بالا چه ویژگیهایی دارند؟
ویژگیها افرادی که هوش ریاضی-منطقی بالا دارند به شرح زیر است:
1- در محاسبات ذهنیِ ریاضی قوی عمل میکنند
حتما شما نیز با افرادی برخورد داشتهاید که در زمان کمتری نسبت به سایرین مسائل و محاسبات ریاضی را به صورت ذهنی حل میکنند و تعجب دیگران را برمیانگیزند. این افراد در مراحل خیلی پیشرفته تر محاسبات ذهنی اعجاب آوری نیز انجام میدهند که شاید در نگاه اول تصور شود که این کار؛ خارج از توانایی مغز بشر است. کن رابینسون در کتاب خود با نام “جوهر وجود تو” از الکسیس لمر به عنوان پدیده ریاضی یاد میکند که توانست تنها در حدود 72 ثانیه، ریشهی سیزدهم یک عدد تصادفی دویست رقمی را به صورت کاملا ذهنی به دست آورد. در فیلم زیر نیز کلیپ کوتاهی از پرهام و سما دو نابغه ریاضی ایرانی میبینید که در برنامه عصر جدید همه را با هوش ریاضی-منطقی فوقالعاده خود شگفتزده کردند.
2- عاشق ابداع فرمول و یا خلق یک فرآیند هستند
افراد دارای هوش ریاضی-منطقی بالا، علاقه خاصی دارند که با اعداد سر و کله بزنند و از رابطهی میان اعداد، فرمولهای جدید خلق کنند. آنها همچنین هرگونه تجزیه و تحلیلی که با اعداد صورت بگیرد را مشتاقانه دنبال میکنند. به عنوان مثال، علاقهمندند با اطلاعات عددی که به آنها داده میشود، ارزش خالص یک کسب و کار را به دست آورند. این افراد همچنین تمایل زیادی به ثبت اختراعاتی دارند که پایه این اختراعات بر اساس محاسبات و اعداد باشد.
بعلاوه زمانی که در حال مطالعه یک کتاب هستند، به محض مواجهه با یک نمودار یا جدول و یا آمار عددی، توجهشان به شدت جلب شده و متمرکز میشوند.
3- ذهنی منطقی و منظم دارند
معمولاً فردی که عاشق محاسبات و روابط عددیست ذهنی منطقی و البته منظم دارد. این افراد در اکثر اوقات با برنامهریزی کارهایشان را پیش میبرند. اتاقشان منظم و مرتب است و محیطهای بههمریخته آشفتهشان میکند. همچنین کیف و وسایل شخصیشان نیز از نظم خاصی پیروی میکند. همچنین از کار با ابزاری مانند خط کش، چرتکه، ماشین حساب و … بسیار لذت میبرند.
(همچنین یخوانید: برنامه ریزی چیست و چگونه باید برنامه ریزی کرد؟)
4- درک بالا از مسائل سخت و پیچیده
افرادی که دارای هوش ریاضی- منطقی بالایی هستند، توانایی درک و تحلیل بسیار بالایی دارند. در مهارتهایی مانند؛ حل مسأله و تصمیمگیری بسیار توانمندند و از به چالش کشیده شدن و حل مسائل مختلف، لذت میبرند. اصطلاحاً میتوان گفت که این افراد از تفکر سیستمی برخوردار هستند.
5- به دنبال روابط علت و معلولی هستند
کسانی که هوش ریاضی-منطقی بالایی دارند از انجام آزمایش های علمی، کشف، بررسی و تحقیق علمی لذت میبرند و به دنبال یافتن علت اتفاقات مختلف هستند. بررسی علت و معلول و کشف رابطهی بین آنها، باعث تقویت استدلال و قدرت تحلیل آنها میشود.
6- جزئینگر هستند
این افراد بسیار جزئینگر هستند و برای بررسی موشکافانهی مسائل و تحلیل دقیقتر، آنها را به اجزای کوچکتر تقسیم میکنند. به بیان دیگر افرادی که از هوش ریاضی-منطقی بالایی برخوردار هستند، موارد جزئی را نادیده نمیگیرند و هوشیارانه هر مورد را بررسی میکنند.
7-به قوانین و مقررات حساس هستند
افراد با هوش ریاضی – منطقی بالا به واسطهی نظمی که در زندگی دارند، هر چیزی را با قوانین و اصول خودش دنبال میکنند و نسبت به قوانین و مقررات حساس هستند. پس اگر قصد برقراری ارتباط با یک فرد با هوش ریاضی- منطقی را دارید حتما سعی کنید در بین صحبتهایتان از قوانین خاص صحبت کنید و به سخنانتان نظم دهید، چرا که این افراد بهتر درک میکنند و از هم صحبتی با شما لذت میبرند.
مشاغل مناسب برای افراد با هوش ریاضی-منطقی بالا
اینکه بر اساس یک هوش غالب، برای فردی شغل توصیه شود کار غلطیست. مشاغل شکل های بسیار متفاوت و متنوعی دارند و در دنیای امروز شاهدیم که با سرعت بسیار زیادی مشاغل جدید بوجود میآید و همچنین مشاغلی نیز از بین میرود.
اما به طور کلی میتوان گفت افراد با هوش ریاضی-منطقی بالا در فعالیت هایی مانند مهندسی، کارشناسی کامپیوتر، حسابداری، کارشناسی آمار،تدریس ریاضی، تحلیل داده ها و … میتوانند موفق عمل کنند.
چگونه میتوان هوش ریاضی-منطقی را تقویت کرد؟
همهی ما ممکن است هرازگاهی احساس کنیم که داشتن هوش ریاضی-منطقی بالا میتواند در انجام برخی فعالیتهای روزانه یاریمان کند. زمانی را به خاطر بیاورید که در یک مغازه هستید و فروشنده اعلام میکند از قیمت روی اجناس 30 درصد کم میشود و شما نیاز دارید خیلی سریع قیمت اجناس مختلف را بصورت ذهنی حساب کنید تا در تصمیمگیری بهتر عمل کنید. اگر در این زمینهی هوشی احساس ضعف میکنید راهکارهای زیر میتواند به شما کمک کند تا هوش منطقی-ریاضی خود را تقویت نمایید.
1- بعد از خرید و قبل از پرداخت، خریدهایتان را ذهنی جمع بزنید
یک روز که برای خرید کالاهای متعدد به یک فروشگاه بزرگ مراجعه میکنید فرصت خوبیست که کمی به تقویت هوش ریاضی-منطقی خود بپردازید. به این منظور سعی کنید از روی کالاهایی که در چرخ خرید شماست و قیمت حدودیشان، ابتدا خودتان مبلغ پرداختیتان را جمع بزنید. این کار را میتوانید همچنین در حین خرید هم انجام دهید تا از خرید بیش از حد شما جلوگیری نماید.
2- بازیهای کامپیوتری که معماهای منطقی دارند
حتما شما هم به بازیهایی برخوردید که در هر مرحله با حل معماها میتوانید به مرحلهی بعدی بروید. گاهی در این بازیها به یک درِ قفل شده برمیخورید که باید با فکر یا حدس رمز یا حل معماهای عددی در را باز کنید. این بازیها در کنار بازیهای جدول اعداد که زماندار هستند میتواند در جهت افزایش هوش ریاضی-منطقیتان کمک کننده باشند.
3- آخر داستان را حدس بزنید
اگر میخواهید هوش منطقی-ریاضیتان را تقویت کنید، نیاز است قدرت استدلال و نتیجه گیریتان را بالا ببرید. برای این منظور وقتی دیدن یک سریال را شروع میکنید، کمی که از سریال گذشت و با داستان آن آشنا شدید، سعی کنید چند سناریوی مختلف برای پایان سریال در ذهنتان تداعی کنید. به مرور این تمرین برای شما بسیار لذتبخش میشود و شما میبینید که نسبت به اطرافیانتان چقدر هوشمندانه سیر داستان را در کتابها یا فیلمها پیش بینی میکنید.
4- در تصمیمگیریهای خانوادگی مشارکت کنید
برای تقویت هوش ریاضی- منطقی خود، سعی کنید برای مسائل مختلف، با دیگران همفکری کنید و پس از تحلیل موقعیت و بررسی مشکل از ابعاد مختلف، برای مسئلهی پیش آمده، راه حلهای مناسب ارائه دهید.
5- مسائل سادهی ریاضی را بدون استفاده از ماشین حساب حل کنید
احتمالاً بارها برایتان اتفاق افتاده است که مسائل خیلی ساده و پیش پا افتاده را با استفاده از ماشین حساب حل کرده باشید. از این پس سعی کنید به ذهن خودتان که یک ابر رایانه است اعتماد کنید و بعد از حل مسأله از ماشین حساب نیز استفاده کنید تا از صحت و درستی جواب خود مطمئن شوید.
6- به اجزای درونی وسایل مختلف دقت کنید
یکی از راههای تقویت هوش ریاضی-منطقی، باز کردن وسایل مختلف و توجه به اجزای درونی آنهاست. بسیاری از افراد فنی و به قول معروف، دست به آچار، از هوش ریاضی- منطقی بالایی برخوردار هستند.
7- برنامه نویسی و کد نویسی را یاد بگیرید
برای تقویت هوش ریاضی-منطقی خود میتوانید به سراغ برنامه نویسی و یا کدنویسی کامپیوتر بروید. این دو مهارت با تأکید بر قسمت تحلیلگر مغز، به شما در افزایش دقت و تمرکز برای نوشتن کدهای مختلف و همچنین تقویت هوش ریاضی-منطقی کمک میکنند.
بازیهای مختلف برای تقویت هوش ریاضی- منطقی
1- حل معماهای مختلف
بسیاری از مردم حل کردن معماهای مختلف را دوست دارند. حل کردن معما و بازی کردن با پازل، نه تنها یک سرگرمی فوقالعاده برای کودکان و بزرگسالان محسوب نمیشود، بلکه یک راهکار بینظیر برای تقویت هوش ریاضی-منطقی نیز میباشد. بازیهای این چنینی باعث فعال شدن قدرت تحلیل و استدلال شما میشود و هوش ریاضی را در شما تقویت میکند.
2-استفاده از مکعب روبیک
یکی دیگر از روشهای تقویت هوش ریاضی-منطقی، استفاده از مکعب روبیک است.
مکعب روبیک؛ تقریباً شبیه به پازلی است که توسط یک فرد مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شده است. احتمالاً همهی شما این مکعب را دیدهاید و روش کار با آن را میدانید. مکعب روبیک به خاطر حالت سه بعدی و مکانیکی که دارد میتواند علاوه بر درگیر کردن هوش بصری- فضایی، توانمندی مغز را برای حل مسائل مختلف و درک مسائل محاسباتی افزایش میدهد و باعث تقویت هوش ریاضی- منطقی میشود.
3- شطرنج
شطرنج، فعالیت مغزی پیچیدهای است که نیاز به تمرکز و قدرت حل مسأله و تصمیمگیری بالا دارد. انجام ورزش شطرنج فواید مغزی زیادی به همراه دارد. ورزش شطرنج به عنوان، بازی پادشاهان، شناخته شده است. در این بازی، هر دو نیمکرهی مغز به کار گرفته میشود تا حرکات حریف برای حمله پیشبینی شود. استفاده از بازی شطرنج علاوه بر افزایش IQ ، از آلزایمر جلوگیری میکند و به تقویت هوش ریاضی – منطقی کمک ویژهای میکند. بازی شطرنج باعث رشد سلولهای عصبی شده و به دنبال آن؛ تمرکز افزایش یافته و قدرت حافظه بیشتر میشود.
4-سودوکو
سودوکو، جدولی با ابعاد مختلف است، که امروزه یکی از سرگرمیهای فکری مفید در کشورهای مختلف جهان، محسوب میشود.
حل جدول سودوکو، باعث افزایش فعالیت سلولهای خاکستری شده و به افزایش تمرکز کمک میکند. در این بازی فرد تشویق میشود که تا انتهای بازی پیش برود و به اتمام برساند. همین عامل باعث میشود که از بروز آلزایمر جلوگیری شود و حافظهی وی تقویت شود. علاوه بر این، حل جدول سودوکو به افزایش هوش ریاضی – منطقی و توانمندی ذهنی فرد نیز منجر میشود.
شخصیتهای معروف با هوش ریاضی-منطقی بالا
افراد زیادی در ایران و جهان از هوش ریاضی-منطقی فوقالعاده ای برخوردار هستند. از معروفترین این افراد میتوان؛ مریم میرزاخانی، بیل گیتس، استیفن هاوکینگ، توماس ادیسون، آیزاک نیوتن، برتراند راسل، آلبرت انیشتین، یوهانس کپلر و … را معرفی کرد.
کتابی برای تقویت هوش ریاضی – منطقی
معماهای چهارگوش از نائوکی اینابا
این کتاب تألیف طراح مشهور ژاپنی، نائوکی اینابا است. معماهای چارگوش،به تقویت هوش ریاضی – منطقی مخاطب میپردازد و در عین حال تمرینی بسیار موثر برای پرورش خلاقیت و کسب مهارتهای حل مسئله است. بخش ابتدایی این کتاب شامل صدها معمای مختلف میشود و بخش دوم به پاسخ تشریحی معماها اختصاص داده شده است. به یاد داشته باشید که برای حل معماهای این کتاب نیازی به محاسبات سخت و پیچیده ندارید بلکه کافیست به صورت منطقی و نگاهی کل گرایانه به سؤالات پاسخ دهید.
هوش ریاضی- منطقی یکی از مهمترین هوشهایی است که ما با آن سر و کار داریم. مهارتهایی همچون تحلیلگری، تصمیم گیری، حل مسئله و توانایی استدلال و داشتن نگرش منطقی از مواردی است که هر فرد باید آن را در خود تقویت کند.
ما در این مقاله سعی کردیم شما را با هوش ریاضی–منطقی، ویژگی افراد با هوش ریاضی- منطقی بالا، بازیها و تکنیکهایی برای تقویت این هوش و … آشنا کنیم. اما اگر شما قصد دارید به صورت ویژه آموزش ببینید و با انواع هوشهای چندگانهی گاردنر و همچنین روشهای مختلف استعدادیابی از جمله؛ استعدادیابی به روش جان هالند،34 نقطه قوت گالوپ، MBTI و … آشنا شوید، “دورهی جامع مسیر زندگی من“ را از دست ندهید. در این دوره شما میتوانید علاوه بر شناسایی هوشهای برتر خود، استعدادها، تواناییها، نقاط قوت و زمینههای شغلی خود را پیدا کنید و مسیر زندگیتان را کشف کرده و در این مسیر گام بردارید.
از اینکه زمان خود را به مطالعه این مقاله اختصاص دادید سپاسگزارم. حال در قسمت نظرات برای ما بنویسید، به هوش ریاضی -منطقی خودتان از 0 تا 10 چه نمرهای میدهید و چرا این نمره را انتخاب کردید؟
نویسندگان: عرفان رحیمی و یاسمن وزیرزاده
میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آراء: 9
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
54 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
نمره ۱۵روبه خودم میدم
من در هوش منطقی-ریاضی به خودم نمره ۶ رو میدم. چون براساس این مقاله، به برخی ویژگی ها بسیار نزدیک هستم و از بعضی ها دور.
من خیلی قدرت حل مسیله های پیچیده ریاصی رو ندارم یا در شطرنج و سودوکو قوی نیستم، یا خیلی جزئی نگر نیستم و زیاد منطم نیستم اما چون نظم رو دوست دارم همیشه خودم رو ملزم به رعایت اون میکنم.
اما در تحلیل مسائل مختلف و بررسی موقعیت یا راه حل های مختلف یک موضوع، مشارکت میکنم و در ذهنم انجام میدم. حتی محاسبات ارقام ریاضی رو تا حدی در ذهنم انجام و سریعا جواب میدم. از تجزیه تحلیل مسایل لذت می برم و می تونم هر مسئله ای رو به صورت مجزا بهش فکر کنم. تحلیل کنم، بدون اینکه با سایر مسائل قاطی کنم.
سلام و درود بیکران بر تیم قدرتمند عرفان رحیمی
یک خداقوت جانانه بهتون میکنم بابت این مطالب ارزشمند
من به هوش ریاضی خودم نمره 8 میدم چونکه ویژگی هایی که در مقاله بالا گفته شده فقط قسمت بازی شطرج رو دوست نداشتم اونم شاید بخاطر اینکه تو بازی شطرج بیشتر بازنده بودم و برام کسل کننده بود و همچنین نظم رو هم ضعیفم ولی نظم رو خیلی دوست دارم شاید این بی نظمی من برمیگرده به کمالگرایی من چونکه خیلی دوست دارم کارها رو با دقت و تمیز انجام دهم متاسفانه زمان کم میآرم و این باعث انباشتگی کار ها میشه و این خودش بی نظمی ایجاد میکنه و شایدم بخاطر تنبلی و اهمالکاری هم مرتبط باشه.
سلام و درود
من در این هوش به خودم ۳ میدم،چون علاقه خاصی به حساب و کتاب ندارم حل معما برام خسته کننده هست و محاسبات ذهنی رو در حد اعداد کم میتونم انجام بدم
ولی ذهنی منطقی و منظم دارم.
و در زمینه مطالعه این هوش متوجه شدم پسر ۶ساله ام از هوش بالای ریاضی و منطقی برخوردار هست.
ممنون از شما استاد بزرگوار
سلام
ممنون برای مقاله جامع و مفید
فکر میکنم هوش منطقی_ریاضی یکی از مهمترین هوش هایی هست که هم در کار و هم در زندگی کاربرد بسیاری داره… من به این هوش خودم نمره 6 رو میدم
به شخصه فکر میکردم افرادی توی این هوش نمره 10 رو میگیرن که صرفا توی حل مسئله های ریاضی خیلی خوبند ولی با توضیحات استاد فهمیدم این هوش رو همه ی افراد با درصد های مختلف دارند و میتونند با تمرین و تلاش اون رو تقویت کنند و توی اعمال روزمره ازش استفاده کنند
این مقاله اطلاعات زیادی درباره ویژگی های هوش منطقی_ریاضی و اینکه چطور اون رو بهبود بدم ارائه کرد که قبلا درباره انها اگاهی نداشتم . باز هم از استاد گرامی و خانم وزیرزاده بابت ارائه مقاله مفید و آموزنده تان تشکر میکنم
سلام
وقتتون بخیر و شادی🌹
مقاله ی مفید و کاربردی است.
کاملا مناسب و متناسب افرادی با هوش منطقی-ریاضی بالا؛زیراکه چیدمان مطالب مقاله، روند منطقی ومنظمی رو دنبال میکند.
خواندن این مقاله کمک به کشف میزان هوش منطقی-ریاضی در وجود مامیکند،
که باتوجه به آن می توانیم شروع به تقویت بیش از پیش این هوش کنیم و درصورت بالا بودن این هوش وکشف این نکته (بعلاوه درنظر گرفتن سایر فاکتورهای لازم) میتوان انتخابهای پررنگ تری از جنس منطقیات وریاضیات در مسیر زندگی خود داشت.
بنده به این هوش خودم۷ از ۱۰میدم وشاید اگر ساعت زمانی وجود داشت ومیشد برگشت عقب دوست می داشتم آن موقع این آگاهی رو بدست میاوردم و بدنبال آن رشته ریاضی رو انتخاب میکردم.
بنده خودم حل مسائل ریاضی برام خسته کننده و کسل کننده است ولی از بی نظمی و شلوغی و در هم برهم بودن محیط اطرافم کلافه میشم. خیلی دوست دارم چیزها رو نظم بدم ولی مادرم اینجوری نیست مثلا همیشه آشپزخونه بی نظمه و این منو خیلی کلافه و ناامید میکنه.
با سلام و خدا قوت . من از 10 درهوش ریاضی منطقی به خودم 2 میدم . چون از کار با اعداد و محاسبه چندان لذت نمی برم و به معماها و محاسبه ها علاقه ای ندارم . فقط ذهن منظم و منطقی دارم . مقاله ی شما بسیار مفید و کاربردی بود . سعی می کنم با توصیه های شما ین قسمت از هوش خودم رو هم تقویت کنم.
سلام من فکر میکنم هوش منطقی پایینی دارم واز ۱۰به خودم ۳ میدم از دوران مدرسه باریاضیات مشکل داشتم وبااینکه رشته دبیرستانم رو ریاضیات انتخاب کردم ازش لذت نمیبردموبا اعدادمسونه خوبی ندارم ممنون
سلام.ممنون از توضیحات خوبتون،
من متوجه شدم هوش ریاضی منطقی خوبی دارم،بعضا اعداد،ذهنی رو خوب حساب میکنم. سودوکو و شطرنج رو دوست دارم و بازی کردنشون رو یاد دارم اما از مکعب روبیک بشدت بدم میاد.
برای حل هر مشکلی خیلی فکر میکنم و سعی میکنم راه حل منطقی پیدا کنم.با این حال اصلا تمرکز بالا و قوی ندارم و سریع دچار اشتباه میشم.
ممنون از مقاله خوبتون
سلام به نظرم مقاله ی کاملی بود واینکه کتاب معرفی کردین خیلی عالی بود من فک میکنم جزئی نگر هستم و چند بار از اطرافیانم شنیدم راه حل های خوبی پیشنهاد میدم به سودوکو و پازل هم علاقه دارم اما به مشاغل این رشته علاقه ندارم این طبیعیه؟
با سلاااااام و دروووود خدمت شما بزرگواران 🙏🏻🌺
چه خووووب که متوجه شدم پسرم هوش منطقی ریاضی بالایی داره شاید نه و نه و نیم 🫠به خودم نمره ی ۵ رو می تونم بدم 🫡
و اینکه اینقدر چرا چرا کردن پسرم ربط داره به این هوشش 🙃
مررررسی از مقاله ی ارزشمندتون 🙏🏻🌺👋🏻
سلام. در پاسخ به سؤال داخل متن بالا، نمره 6 رو میدم، چون محاسبات عددی ساده رو همیشه ذهنی و سریع انجام میدم، حتی زمان دانشجویی معدل کل یا هر ترم رو ذهنی توی اتوبوس حساب میکردم، الان هم سودوکو، پازل زیاد حل میکنم و معماهای ساده رو درست جواب میدم معمولا. اما برای ارتقای این هوش لازمه شطرنج هم یادبگیرم و بازی کنم.
ممنون که راهکارهای تقویت دادین و کتاب معرفی کردین، این راهکار عملی دادن یکی از کمبودهای متنهای علمی مرتبط با هوش هست، که شما به درستی برطرفش کردین. سپاس.
بنظرم کسی تو این هوش استعداد داره که ریاضیش خوب باشه مسئله هارا خوب درک کنه تا بتونه در شغل های مرتبط با اون موفق بشه
سلام. من هوش منطقی و ریاضی پایینی دارم از 10 به خودم ۲ میدم. چون همیشه از اعداد و معماهای عددی خوشم نمیاد و لذتی نمی برم ولی ذهن متطقی و منظم دارم وازکار باابزار ریاضی تا حدودی لذت می برم.
مقاله هم بسیار مفید و کاربردی بود مخصوصا راه های تقویت هوش منطقی ریاضی و معرفی کتاب . سعی می کنم باروش هایی که توصیه کردید این جنبه ی هوش خودم رو بیشتر تقویت کنم.
با سلام و خسته نباشید خدمت شما،
در دانشگاه با وجود خواندن رشته مهندسی اما برنامه نویسی برایم معضلی سخت در ان زمان بود (البته برنامه نویسی نیاز به تمرین اولیه برای یادگیری اصول نوشتن آن دارد و به تدریج ساده تر میشود که من بهرحال سختی اولیه ان را به جون نخریده بودم). در رشته من که نیازمند دست به آچار شدن نیز هست بستن مدار برایم جالب بود اما در کل هیچ زمان از کارهای فنی و تعمیری خوشم نمی آمد. درمورد مسائل ریاضی نیاز به استفاده از ماشین حساب میبینم و معمولا از محاسبات ذهنی پرهیز میکنم. اما در بخش ارائه راه حل های نو و بهینه در تصمیم گیری های خانوادگی خوب عمل میکنم، همچنین بازی های معمایی برایم جذاب هستند جزئی نگری تصویری دارم یعنی ممکن است مسائلی که دید بیرونی ندارند برایم را نادیده بگیرم چون به هر دلیلی جلوی چشمم قرار ندارند، قدرت تحلیل نتیجه گیری و کنارهم گذاشتن موضوعات برای دسته بندی های مختلف را از حد متوسط بیشتر دارم و معمولا یادگیری من به این صورت است که از طریق کشیدن نمودار درختی، کل موضوع را با تمام زیرشاخه ها به هم مرتبط کرده به بهترین مدلی که برایم ارتباطات بیشتری را شکل دهد. ازین طریق کلیت موضوع برایم مشخص شده و نیز جزئیات و مکان قرارگیری آنها در مبحث کلی به خاطرم میماند. در تصمیم گیری بین چند مورد دچار سختی میشوم و از به چالش کشیده شدن به استرس می افتم، همیشه سعی میکنم محیط اطرافم را با نظم خاصی بچینم و همه چیز حتی در زوایای چرخش خود نیز برایم معنی دار باشند و دید زیبایی داشته باشند در عین مرتب بودن.. در دوران مدرسه به هندسه علاقه داشتم اما از هرگونه روابط بین اعداد سر در نمی آوردم و بهتر است بگویم علاقه ای ندارم سر دربیاورم به همین خاطر محاسبات ذهنی ام خیلی سطحی است.
میزان این هوش را در پدرم خیلی بالا میبینم، هم از نظر محاسبات بالای ذهنی هم فنی بودن شان و جزئی نگری بالا در کنار نظم و دقت بالا که همگی از هوش منطقی ریاضی بالای پدرم نشات گرفته شده اند و من قبلا دلیل آن را نمیدانستم. با وجود اینکه در تست به عنوان هوش چهارم من درآمد اما به خودم نمره ۴ میدهم و این هوش جزو دو هوش ضعیف من محسوب میشود.
ممنون از توجهتون
در مدل گاردنر هر هوش ابعاد مختلفی داره باید هر جنبه ی اون رو بررسی کنیم و نمره بدیم و مجموع نمرات میشه نمره ی اون هوش. بعضی از ابعاد این هوش شامل: توانایی محاسبات ذهنی، ابداع سیستم یا فرمول برای هر کار، توانایی پیش بینی یا نتیجه ی منطقی اتفاقات، ذهن منظم و منطقی، علاقه به استفاده از اعداد، علاقه به نظم و دسته بندی و خلاصه نویسی(قاطی پاتی نبودن)،علاقه به وسیله ی اندازه گیری، زیاد میگن«چرا»
افرادی که هوش منطقی بالایی دارند در ریاضی بهترن
تقویت: جمع تقریبی هزینه ها، بازی های معمایی عددی، اخر یه چیزی رو حدس زدن(کشف روند منطقی).
سلام و خداقوت،،اول ممنون از مطالب جالب و آموزنده ای که در اختیار ما گذاشتید،از بچگی ریاضی رو دوست داشتم و از حل مسئله لذت میبردم،کارهام روی نظم و قانون خودش هست،از منظم بودن لذت میبرم و بسیار جزئی نگرم و این خصلتم باعث شده دیگران تو کارهاشون ازم مشورت بگیرن،ب قول خودشون میگن ب چیزهایی توجه میکنی که ب ذهن ما نمیرسه،آدم منطقی هستم و از فکرکردن و تحلیل لذت میبرم
سلام
من در دوران راهنمایی الگوی فضایی ریاضی عالی رسم می کردم حتی برای بقیه بچه هارا من رسم می کردم ، در مورد خود ریاضی و معادلات در حدی بودم که گلیمم رو از آب می کشیدم بیرون فک می کنم بهدلیل این بود که قبلا تحت آموزش درست قرار نگرفتم ، اما در ضرب و جمع از اطرافیانم یکم بهترم و فک می کنم، جزئی نگر نیستم در کل، اما اگر مسله ای ریاضی خوشم بیاد حتی اگر یک صفحه فرمول و حل باشه ، گاهی از بین این همه حل یه اشتباه ریز رو پیدا می کنم شاید شانسی .درنتیجه من به خودم ۵ از ۱۰ نمره میدم
سلام
واقعا خسته نباشید
خیلی خوب بود و من واقعا حس خوبی از شما دریافت کردم و شناختم خیلی بهتر شد نسبت ب این هوش و چقدر هم برام جالب بود و بفهمیدم ک خب من هوش ریاضیم پایینه 😅
سلام، هوش منطقی ریاضی من جزو سه هوش برتر من هست. من هیچکاری رو بدون برنامه ریزی نمیتونم انجام بدم و واقعا سخته برام زندگی با کسایی که بدون برنامه ریزی کارهاشون رو میکنند. خیلی با دوستانم درباره آخر رمان ها صحبت میکنیم و حتی از اون جایی ورزش رو دوست دارم به نظرم چون همهشون یک روال طبیعی هستند و واقعا برنامه ریزی شده هستند که توی این موقعیت باید چی کار کنید.
من یادمه یک بار کیف پولم گم شده بود و از اون جایی که گفتم کیف پولم کنار کیف خاله تم بوده و اون هم مثل این کیف پول رو داره پس رفتم و از خاله ام خواستم که کیف پول منو پس بده. این اتفاقات و فکر ها طی چند ثانیه فقط اتفاق افتاد.
یا حتی کسایی که به نظرم این هوش رو دارا هستند ذهنشون خیلی منظم هست مثلا من وقتی ظرف میشورم حتما چینش ظرف ها باید از کوچک به بزرگ باشه.
ممنونم از این محتوا.
سلام .مقاله ی خوبی بود ممنون .من به جزئیات توجه میکنم تجزیه و تحلیل میکنم ولی از اعداد استفاده نکردم زیاد ..به خودم ۷ از ۱۰میدم
سلام. هوش ریاضی من تومدرسه خیلی نمود قوی نداشت وخودم فکر میکردم ضعیفم درحالی ک باتلاش زیاد نمراتم متوسط بود یامتوسط روب بالا اما باتوجهه ب دوره مسیر زندگی فکر میکنم قدرت تجزیه وتحلیل توی بعضی مسایل سخت وکشف روابط علت ومعلولی وعلاقه زیادمب کشف وتجربه وآزمون خطا بی ربط به هوش ریاضیم نیست واونقدرام ک فکر میکردم پایین نیست
سلام وقت بخیر، من به هوش ریاضی و منطقی خودم عدد 7 از ده میدهم؛ با اینکه در رشته تجربی در دبیرستان درس خواندم اما عاشق اثبات قضایای هندسی و هندسه بودم و بچه های ریاضی در این زمینه با من رفع اشکال میکردند. روی قوانین و مقررات حساس هستم که این مورد از بعضی جهات برایم دردسر ساز است، چون باعث سختگیری به خودم و دیگران میشود. از لحاظ جزیی نگر بودن به رفتار اطرفیانم دقت میکنم اما در مورد پوشش و لباس دیگران به خصوص قبلا کمتر دقت میکردم و حتی گاهی بعد از بازگشت به خانه یادم نمی آمد چه چیزی به تن داشتند! مگر اینکه به نحوی برایم خاص جلوه میکرد.
با سلام و احترام
بنده دراین هوش بسیار قوی هستم و کار با اعداد را بسیار دوست دارم و سعی می کنم هر چیزی را با زبان اعداد بیان کنم و عاشق دروس محاسباتی مانند ریاضیات ، فیزیک هندسه و…. هستم من به خودم در این مورد نمره 10میدهم
سلام و خداقوت.
مقاله بسیار خوبی بود استفاده کردم و مفید بود.
هوش ریاضی من ۶۴ درصد بود و پنجمین رتبه را داشت.جمع و تفریق ذهنی و معمولا راحت انجام میدم. خیلی از ویژگیهای گفته شده در مقاله رو داشتم.ممنون که کمک می کنید تا به خودآگاهی خوبی برسیم. دوره مسیر زندگی من عالی بود.👏👌
سلام و خداقوت.
مقاله بسیار خوبی بود استفاده کردم و مفید بود.
هوش ریاضی من ۶۴ درصد بود و پنجمین رتبه را داشت.جمع و تفریق ذهنی و معمولا راحت انجام میدم. خیلی از ویژگیهای گفته شده در مقاله رو داشتم.ممنون که کمک می کنید تا به خودآگاهی خوبی برسیم.
من آدم جزعی نگرم و بیشتر وقتا در کارام حساب کتاب میکنم، ولی به طور کلی از کار بااعداد لذت نمیبرم چون تمرکز ودقت پایینی دارم کلا از معماها که نیاز به فکر کردن زیاد داره خوشم نمیاد
امتیاز من در این تست از ۱۰، ۴ونیم
و در تست گاردنر پنجمین هوشم بود با درصد ۵۲
درس ریاضی و موضوعات منطقی برام جالبه با اینکه تیپ احساسی در من غالب تره و خودم هم استعداد ذاتی در حیطه هوش نجومی و تقویمی و محاسبات دارم به این صورت که محاسبه سریع برای تقویم و تاریخ سالهای قبل و بعد انجام میدهم و حتی بدون ماشین حساب بعضی محاسبات را انجام میدهم و بازی های فکری و معماهای ریاضی را سریع و بدون ماشین حساب درست انجام میدهم و اثبات قضایا و استدلال که در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده میشه اگه به صورت کاربردی باشه شوق بیشتری برای یادگیری در محصل ها و دانشجوها ایجاد میشه
درس ریاضی و موضوعات منطقی برام جالبه با اینکه تیپ احساسی در من غالب تره و خودم هم استعداد ذاتی در حیطه هوش نجومی و تقویمی و محاسبات دارم به این صورت که محاسبه سریع برای تقویم و تاریخ سالهای قبل و بعد انجام میدهم و حتی بدون ماشین حساب بعضی محاسبات را انجام میدهم و بازی های فکری و معماهای ریاضی را سریع و بدون ماشین حساب درست انجام میدهم و اثبات قضایا و استدلال که در مدارس و دانشگاه ها آموزش داده میشه اگه به صورت کاربردی باشه شوق بیشتری برای یادگیری در محصل ا و دانشجوها ایجاد میشه
من در ریاضی _ منطقی نمره اول هوش چندگانه رو کسب کردم اما به این معنی نیست که در این قسمت به خودم نمره 10 بدم شاید بتونم از 10 نمره 8 بدم. عاشق ریاضی و روابط منطقی در ریاضی هستم چیزی و بدون استدلال منطقی قبول نمی کنم و برای باور کردن هر موضوعی به دنبال استدلال و منطق هستم. معلم هستم و به تدریس ریاضی عشق می ورزم.
من در هوش ریاضی _ منطقی نمره اول رو کسب کردم اما به این معنی نیست که نمره من در این قسمت کامل و تمام هستش، شاید از 10 به خودم بتونم 8 بدم. هیچ چیزی رو بدون استدلال منطقی قبول نمی کنم شاید واسه همینه که بعضی از داستان های دینی واسه من باورش سخته. روابط ریاضی رو به خوبی درک می کنم و ازطرفی چون معلم هستم به تدریس ریاضی بسیار علاقه مندم. بعضی از روابط ریاضی رو چیزی در حد معجزه می دونم. و بسیاری از شگفتی های آفرینش در خودشون روابط ریاضی رو نهفتن.
سلام
مقاله بسیار خوبی بود
در تست گاردنر در این هوش چهارم یا پنجم شدم
ولی فکر میکنم هوش اول یا دومم باشه
این افراد عموما ذهن خوبی برای تحلیل مسایل دارن ، در صحبت هاشون برای مثال ارزش ها و یا بار مسایل از اعداد ممکنه زیاد استفاده کنند ، به بازی هایی که با قاعده و اصول پیش میره لذت می برند، مثل بازی شطرنج ، آفتابه ، مکعب روبیک و…
سلام و عرض ادب
این هوش در مرحله اول آزمون هوش گاردنر جزء هوش های سه گانه من بود اما الان در ردیف های پنجم قرار دارد قرار دارد
1- در محاسبات ذهنیِ ریاضی قوی عمل میکنند
در دوران مدرسه ریاضیم خوب نبود اما فیزیک، هندسه و مثلثات برام جذاب بود ولی الان بشدت به دنبال ریاضی و تدریس آن هستم و به لطف کرونا و محاسن زیاد آن از شبکه شاد برای هرچه بیشتر یادگیری از پایه ابتدایی شروع کرده ام البته من علوم تدریس می کنم ولی یک سال که درس ریاضی بهم داده بودند تدریسش هم برام راحت تر و هم شیرین تر بود و در همان سال درصد قبولی ریاضیم در خرداد عالی تر از علوم شد.
استدلال کردن و ترتیب و ابزار بهم انرژی میده نه اینکه استدلال گر خوبی باشم نه ولی عجیب جاذبه آن مرا میخواند و قل قلکم میدهد.
2- عاشق ابداع فرمول و یا خلق یک فرآیند هستند
عشق رو در این جمله خوب آمده واقعا عاشق این کار ها هستم اما دست به عمل نمی زنم بیشتر در این زمینه مطالعه دارم و می کنم و یکی دو بارهم به مرحله خلق آنچه فکر می کردم دست زدم اما باز در روی کاغذ و به مرحله تولید نرساندم.
مثلا یک نمونه اش سال 86 سعی کردم دستگاه آب مقطر گیری برای آموزشکده بسازم طوری که مصرف آب و انرژی زیادی برای سر کردن بخار نداشته باشد. چون به شدت این مسئله برام ذجر آور بود که برای بدست آوردن یک لیتر آب مقطر آب زیادی صرف سرد شدن بخارات میشد اما دستگام فقط روی کاغذ آمد و بس
3- ذهنی منطقی و منظم دارند
در این مورد بجز ذهن منظم و داشتن برنامه بقیه آن در مورد من صادق است.
یعنی بهم ریختگی محیط باعث مضطرب شدنم میشود و باید اطراف نظم و ترتیب داشته باشد و هرگونه شلوغی عذابم میدهد حتی اگر کاشی اتاق حمام مقداری خطش درست نباشد دائم به آن فکر می کنم که روزی آن را خراب و دوباره بسازم. کاغذ که تا میشود یا در زمان جمع کردن پتو حتما باید لبه های آن دقیق روی هم قرار بگیرد
4- درک بالا از مسائل سخت و پیچیده
در این جمله توصیفی که در باره من باشد نمی بینم شایدم تا به حال از این پنجره به آن ناظر نبوده ام. فقط یک چیز آن اینکه من هیچ وقت به مشکلات از قول دیگران به عنوان مشکل نگاه نکرده ام و آنها را مسئله یا پله ای برای تکمیل پازل خود دانسته ام چون من اعتقاد دارم که مشکلات همان نردبان زندگی انسان هستند و اعتقاد دارم که اگر روزی راهم را هموار دیدم سریعتر از آن خارج شوم که عمرم در بیراه گذشته است.
5-به دنبال روابط علت و معلولی هستند.
در این زمینه هم باز در حد اینکه بر روی کاغذ و کتاب و کلمه و عدد جلو میروم به دنبال علت و معلول هستم و ذهنم همیشه به آن مشغول میشود و به دنبال پاسخ می گردم اما فقط پاسخ را در کتاب ها یا در ذهنم جستجو می کنم به ازمایش نمی پردازم
6- جزئینگر هستند.
اما در این جمله من از کل به جزء حرکت می کنم در نگاه اول کلیات را می بینم و بعد به جزئیات پی می برم
قبل از باز کردن کتاب جلد آن و بعد فهرست را میخوانم. مثلا کتابی را که میخوانم به اجزای گوناگون تقسیم می کنم.
اول کلیات آن را جدا می کنم و می نویسم
دوم : نکات مهم را جدا می نکم
سوم : اسامی و افراد یا نام مکان های مهم در آن کتاب
چهارم جملات قصاری که نویسنده در آن استفاده کرده و یا همان نقل قول های مستقیم
و به همین ترتیب
بعد سفری در آن کتاب می کنم و کلماتی را در مسیرم نشانه گذاری می کنم که به آن می گویم کلمات راهنمای مطالعه و مسیر سفر من و اگر هایلات کنم از حداقل چهار رنگ استفاده می کنم
7- به قوانین و مقررات حساس هستند
قانون را دوست دارم و مبرام بسیار ارزشمند است و به آن احترام می گذارم از به قانونی متنفرم و در مطالعه نیز ترتیب را برای یادگیری رعایت می کنم
مثلا همیشه سعی در پیشخوانی
بعد عمیق خوانی
یاد آوری به صورت بازگو کردن یا باز نوشتن
و در نهایت مرور
که البته مرور هایم را سعی می کنم با فاصله منظم باشد
اما در راههای تقویت این هوش
اعتیاد به مطالعه صرف مرا از انجام به بازی محروم کرده من تقریبا هیچ بازی نمی کنم اما در زمان هایی بازی هایی مثل جدول سودکو روبیک و بعضی از جدول کلمات و معماهای کامپیوتری را امتحان کرده ام در ضمن عاشق روت کردن وسایل و کشف درون آنها و روش کار آنها هستم
برنامه کودک بسیار برام جذاب است اما نه خود برنامه بلکه پیام های آنها مرا سحر می کنند. از حدس زدن خوشم نمیاد. خیلی کم داستان خوانده ام
در کل مقداری به تست هوشم مشکوک هستم چون حس می کنم نباید در این هوش به من اولویت دوم بدهد شاید من خوب عمل نکردم و درک نکردن منظور بعضی از سوالات تست یک دلیلش باشد اما دوبار این تست را انجام دادم و در دو بار این هوش جزء هوش های سه گانه من بود.
ممنون از اینکه حوصله به خرج دادید و این دیدگاه را تا اینجا با من همراه شدید.
به نظر من هوش ریاضی منطقی تا حدودی اهمیت داره چونکه در خرید و فروش و مدیریت زمان اهمیت دارد و برای من جالبه چونکه خودم هم استعداد و نبوغ ذاتی در زمینه محاسبات نجومی و تقویمی دارم و حافظه ویژه ای دارم و بدون ماشین حساب بعضی از محاسبات را در بازی های فکری و معماها در کمترین زمان ممکن انجام میدهم و اثبات قضایای هندسه جذاب است اما چونکه در مدارس کاربردی تدریس نمیشود شوق دانش آموزان را برای یادگیری این درس و دیگر دروس مربوط به ریاضی تضعیف میکند.
سلام به شما استاد عزیز
من درهوش منطقی به خودم نمره ۱۰ میدم و در ریاضی نمره ۲یا۳ و فقط ۴ عمل اصلی رو بلدم.
البته این جداسازی دلیل داره.
دلیلش اینکه من در دوران دبیرستان و سپس دانشگاه تا به اکنون به طرز عجیبی در درس منطق و همچنین فلسفه عالی بودم و حتا در امتحان نهایی این درس هم ۲۰ شدم.
اما این علاقه و توانایی در روابط علی و معلولی و مفاهیم انتزاعی بود
و در نظم دهی و مقدمه چینی برای رسیدن به نتیجه در موضوعات انتزاعی بسیار علاقه و توانایی احساس میکنم.
که حاصل آن تدوین تئوری هایی ست.که به امید خدا سعی در اثبات آنهابه روش علمی دارم.
اما در کار با اعداد و در درس ریاضی دچار مشکل بودم و گاهی به سختی نمره ی قبولی میگرفتم.
با عرض سلام وادب و عرض تشکر از استاد بزرگوار جناب رحیمی
من به شخصه به خودم از 10، نمره 4 می دهم. چون گرچه من انسان منطقی و با استدلال هستم یعنی یک جنبه از این هوش را دارم اما از کارکردن با اعداد اصلا خوشم نمیاد و در این مورد ضعیف هستم
اول از دوره عالی مسیر زندگی تشکر میکنم
دوم اینکه من احساس میکنم هوش با استعداد و علاقه ربطی به هم ندارن،چون خودم ریاضیاتم بسیار عالی بود تو دبیرستان ولی هوش گاردنر رو که بیشتر سوالات یا کدهاش بر مبنای علاقه هستش کم شدم،علتش اینه که IQ با نمره ۱۳۲ داشتم و تقریبن در هر کاری بهم سپرده میشد توانمند بودم ولی الزامن دوستش نداشتم و این همیشه برا من سخت بوده که راهم رو پیدا کنم،و خوشحالم که دوره مسیر زندگی رو شذکت کردم و استاد رحیمی کمکم کردن بیشتر خودمو بشناسم
سلام
من به هوش ریاضی منطقی خود نمره 9 میدم و در آزمون هم نمره 90 و هوش اول من بود.
من همیشه باید برنامه و هدف داشته باشم بدون داشتن برنامه و هدف از زندگی لذت نمیبرم.
بازی های معمایی را خیلی دوست دارم و همچنین فیلم های راز آلود مثل شرلوک هلمز را خیلی تماشا میکنم و برایم تکراری نمیشود.
کاری که تکراری باشد را دوست ندارم و به همین دلیل یکجا به مدت طولانی نمیتونم کار کنم.
در یادگیری چیزی که اموزش داده میشود اگر ندونم یا گفته نشود که کجا مورد استفاده قرار میگیرد یاد نمیگیرم و اگر مجبور باشم فقط حفظ میکنم و بعد دیگه یادم نیست.
من توی کار کردن با اعداد خیلی خوب نیستم
ولی طوری که جواب تستم میگفت اولین هوش من حساب میشد که خودم تعجب کردم
شاید چون ابتدایی ریاضیاتم ضعیف بوده
به خودم تلقین کردم که از این هوش بحره زیادی نبردم
و ناامید شدم و روش کار نکردم
اما توی دسته بندی کردن و کار کردن با آدما خیلی خوبم
به راحتی وقتی شهودی بودنم رو کنار بزارم میتونم تصمیمای خوبی بگیرم
یه حسی بهم میگه شاید چون توی این مورد
خیلی خوب عمل میکنم
اون بخش کار کردن با اعداد در برابرش خیلی کوچیک شده و برای همین تبدیل به هوش برترم شده امکانش هست ⁉️
با عرض سلام
نکتهای که میشه به این مقاله افزود اینه که ممکنه کسی هوش ریاضی-منطقی بالایی داشته باشه اما در زمینه محاسبات با اعداد چندان قوی نباشه ولی در عوض در زمینه استدلال و استنتاج بسیار قوی باشه. این مورد که شخصی که در یک هوش قوی است ولی در بعضی زمینههای آن، زیاد قوی نباشه، تنها در هوش ریاضی-منطقی نیست. اگه مثال دیگهای بخواهیم بزنیم در هوش موسیقایی هم ممکنه کسی نتونه خوب بخونه یا خوب با گیتار کار کنه اما موسیقی و لحن و نُتها رو خوب متوجه میشه و درک میکنه.
نکته دیگه اینکه نقطه ضعفی که میشه برای کسی که این هوش رو داره، قائل شد اینه که در زمینه استدلال وسواسی عمل کنه و نتونه با کسانی که مطابق شیوه دلخواه او صحبت نمیکنند، ارتباط برقرار کنه.
سلام
منم در زمینه محاسبات ذهنی و کار با اعداد قوی نیستم ولی این هوش در رتبه دوم برای من قرار گرفت.
قبلا خودم را اصلا دارای همچین هوشی نمیدونستم ولی دلیلش هم این بود که تعریف درستی ازش نداشتم.
جواب تست خیلی باعث تعجب من شد ولی با توضیحات این مقاله و مطالب دوره “مسیر زندگی من”متوجه شدم که چرا رتبه دو گرفتم.
ممنون از شما
سلام و احترام
قبل از هر چیز قصد تشکر بابت مطالب خوبتان را دارم و از زحمات استاد رحیمی عزیز کمال تشکر و قدردانی را دارم.
هر چقدر که اهمیت ریاضیات در دنیا و جامعه بالا می رود ، اهمیت هوش ریاضی-منطقی نیز افزایش پیدا میکند این هوش غالب استعداد و پتانسیل افرادی که میخواهند در مسیر ریاضیات (چه در المپیاد و چه در کنکور) حرکت کنند را شامل میشود و چه خوب است که این موارد را در جامعه گسترش بدهیم و به اطلاع عموم برسانیم تا کسانی که به ریاضیات علاقه دارند از همان سنین کم بر روی تقویت هوش ریاضی-منطقی خود کار کنند.
من خودم طبق تعریف و تستی که دادم از هوش ریاضی-منطقی بالایی برخوردارم و فکر میکنم دلیلش این باشد که تمام مواردی که در مورد تقویت ان ذکر کردید از بچگی در مورد من صادق بوده و به طور ناخوداگاه و بدون هیچ هدف و انگیزه و دلیلی آن ها را انجام میدادم و به بقیه نیز پیشنهاد میکنم که به تقویت ان بپردازند.
و در اخر هم این مورد که گفتید بی نظمی اتاق آزارشان میدهد من فکر میکنم صحیح نباشد چون افرادی مثل انیشتین ، آنطور که تاریخ نقل میکند خیلی مرتب و اهل نظم هم نبودند.
تشکر می کنم از مقاله و فرصتی که برای بررسی صحبت های سایر افراد با هوش بالا در این زمینه فراهم شد. مطالعه ی نحوه ی بروز رفتارهای مربوطه در افراد، که مشابه و یا متفاوت با خودم بودن، مثل یک جلسه ی تکمیلی جهت فهم بهتر مفاهیم بود.
به عنوان کسی که از هوش ریاضی منطقی بالایی برخور دارم و هم در دوران دبیرستان و هم دانشگاه از انواع دروس ریاضی لذت میبردم و این کلاس ها بیشتر برام حکم زنگ تفریح و سرگرمی داشته باید بگم که در حال حاضر
در این دروس فقط روی جنبهی تئوری کار میشه و اصلا به صورت کاربردی آموزش داده نمیشه
منظورم از آموزش کاربردی اینکه عملا افراد نمیدونن که چطور و چگونه میشه از این توانایی در زندگی روز مرشون به بهترین شکل استفاده کرد
امیر رهایی
این هوش با توجه به اینکه پایه تحلیل مفاهیم علمی هست دانشمندان می توانند بسیاری از مقوله ها ومباحث علمی را بر اساس ان بررسی کنند خوشبختانه به این هوش در دوران مدرسه به ان پرداخته میشود ولی نیاز هست که به طور مداوم این هوش در بقیه مقاطع زندگی تقویت وحفظ شود
افرادی که هوش ریاضی منطقی دارند سعی می کنند از روشهای کاملا” منطقی استفاده کنند برای رسیدن به بهترین نتایج
افرادی که هوش منطقی ریاضی دارنداز طریق روشها وتکنیکهای مبتنی بر منطق ونظم بهتر یاد می گیرند
یعنی این افرادبرای فهم بهتر مطالب ارتباط میان قسمتهای مختلف را پیدا می کنند والگوهای منطقی را در درک بهتر مطالب پیدا می کنند
به دنبال نظم وقاعده وقانون وروابط علت ومعلول هستند واز دید این افرادبرای هر مسئله راه حل منطقی وجود دارد
وجود هوش ریاضی ومنطقی کمک می کند روابط منطقی بین اشکال وعلائم را پیدا کنند وبا کمک آن مسئله را حل کنند.
این افراد تمایل دارندکه به طور مفهومی درباره اعداد وروابط والگوها فکر کنند ودر استدلال وشناخت الگوهای منطقی خوب هستند.
آنها معتقدند که برای هر چیزی یک توضیح عقلانی وجود دارد وبر این اساس به مفاهیم انتزاعی وبی کلام و بی تصور فکر می کنند.
همچنین می توانند سیستمها والگوها را درک وبرای حل مسائل بر قدرت تفکر انتقادی خودشان تکیه میکنند
درود و عرض ادب
به هوش ریاضی_منطقی خودم نمره ۸ رو میدم،اون هم بر اساس آزمونی که انجام شد.
هوش ریاضی من توی این آزمون ۸۲٪ شد.
پس فک میکنم نمره ۸ منصفانه باشه،چون بازه ۸۰ از ۱۰۰ میشه همون ۸ از ۱۰.
ای وای فک کنم اینجا هوش ریاضی_منطقیم کاملا”فعال شده دیگه🤭
جالبه من تو مدرسه از اون افرادی بودم که درس ریاضیاتم چندان تعریفی نداشت،و در مقابل ادبیاتم خیلی قوی بود،پدر و مادرم به من میگفتن که تو ذهن ریاضیت ضعیفه و من بعدها متوجه شدم که ذهن ریاضی خوبی دارم به طوری که خیلی چیزا رو به طور ذهنی
به مراتب راحت تر از افراد دیگه حل و فصل میکنم،پس به عقیده من نظر دیگران رو به همین راحتی در مورد خودمون قبول نکنیم و به جاش با کمک گرفتن از یک فرد با اطلاعات در این زمینه و فرصت بودن تو یک دوره پویا مثل همین دوره مسیر زندگی رو به خودمون بدیم تا به شناخت بیشتری از توانمندی هامون برسیم.
حقیقت اینه که تلاش برای داشتن یک زندگی هوشمندانه و آگاهانه رسالت اصلی ماست.
سپاس فراوان از زحمات استاد رحیمی محترم و خانم وزیر زاده عزیز
به هوش از ده نمره نمره ۸ میدهم زیرا چون من طبق مطالعه هوش منطقی _ ریاضی به چند نکته که در زندگی ام تکرار شده رو به رو شدم که خودم دقت چندانی نداشتم مانند : مشورت در حل مشکلات و کد نویسی و برنامه نویسی و بازی های کامپیوتری زیادی میکردم که نمونه اش گاد آف وار هستش که برای باز کردن درب ها باید ماموریت انجام میدادم و یا بازی جی تی ای که برای کسب پول باید مراحل میرفتم و همچنین طبق آزمون که زحمت کشیدین برای ما لینکش رو قرار دادین در آزمون به ترتیب با ۶۶ درصد رتبه سوم رو به من اختصاص داد.
با تشکر به توجه شما 🌹❤️
محمد امین ایرندگانی هستم
در مورد من با وجود این که رتبه دوم رو داشت که بنظرم منطقی هم بود اما بازم برخی ویژگی ها مثل منظم بودن اتاق اصلا برام صادق نیست و کاملا برعکس. اتاقمم مرتب میکنم چند ساعت بعد به حالت اولیه “خیلی نامرتب” برمیگرده.
بنظر من این هوش درتمامی افراد وجود داره حتی اگر درصدش ۱ باشه و نمیتونیم مبنا رو بر این بزاریم که چون درس ریاضیمون تو مدرسه ضعیف بوده یا چون نمیتونیم سریع محاسبات کنیم کلا ازین هوش برخوردار نیستیم همونطور که توی این مقاله اشاره شده مولفه های مختلف و زیادی وجود داره که این هوش رو میسنجه و همینطور به نظرم میتونه ارتباط نزدیکی با هوش بصری_فضایی داشته باشه چون داره روابط بین چیزهایی که غیر از حروف الفبا هستند رو به نمایش میزاره مثل شکل ها و نماد ها و خب ما در طول روز با تعداد زیادی از این نماد ها و اشکال در ارتباط هستیم و میتونیم حتی ازشون الهام بگیریم. این هوش هوش سوم من هست و دلیلش هم اینطور که متوجه شدم بخاطر علاقم به سازماندهی چیزها و پیدا کردن یکسری الگو ها چه درمورد خودم و چه در و چه درمورد هستی که باز این نشون دهنده ی ارتباط این هوش با هوش نهم گاردنر یعنی هوش هستی شناسی هست.
یکی از هوش های غالبی که در من بود همین هوش منطقی ریاضی بود، که درصد ۸۲ رو به خودش اختصاص داده بود و من امتیاز ۹ میدم به این هوش. بهم ریختگی کارها و فعالیت ها و بی نظمی و عدم برنامه ریزی تو فعالیت روزمره معمولا این افراد رو بنظرم عصبی میکنه. اینکه دروس ریاضی رو به دیگران یاد بدیم و اونها نتیجه بگیرن و راضی باشن برامون خیلی شیرینه 🙂
هوش منطقی بیش از هر نوع هوش دیگری شناخته شده است.این هوش به توانایی ذهنی ما در تفکر منطقی و حل مسئله برمیگردد.افرادی که هوش ریاضی در آنها غالب است، عاشق تفکر، حل مسئله و رویارویی با شرایط و مسائل مختلف هستند.آنها در درک، حل مسائل پیچیده منطقی، استدلال، مهارتهای عددی و مفاهیم حسابی عملکرد خوبی دارند.این افراد در هر مسئلهای به دنبال الگوها و الگوریتمها هستند و از تجزیه و تحلیل و آنالیز مسائل لذت میبرند.به علاوه این افراد به شدت منطقی و واقع گرا هستند. آنها در هر مسئلهای به دنبال کشف نظم، قاعده، قانون و روابط علت و معلولی هستند.
سلام .
هوش ریاضی منطقی من در دوران مدرسه تعریفی نداشت که دلیلش به نظرم نوع آموزش این گونه از درس ها بود..ولی در عوض من علاقمندی
خاصی به حل معماها و حل جدول سوددکو رو دارم میتونم ساعتها وقتمو صرف حل انواع مختلف جدول سودوکو کنم همچنین فیلم های معمایی رو خیلی دوست دارم.جزئی نگری و دیدن جزئیات ریز در افراد .اشیا و …هم از خصیصه های منه .و اینکه به منظم و مرتب بودن اتاق هم خیلی اهمیت میدم و جالبه که در بچگی سر این موضوع با مادرم بحث و مشاجره میکردم که چرا اتاق های خونه مون مرتب نیستش😃 به نظرم هر فردی به نحوی حالتها و اشکال مختلف این نوع هوش رو داره.بعضیا در محاسبات عددی بعضیا در حل معما و بعضیا در حل مسائل مختلف سازمانی دارای نوعی هوش ریاضی و منطقی هستند